ols

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    Lake Champlain, Vermont
  1. ols

    Sun Fast 3300

    The yachting world review on the 1030 mentions that being able to trim rudders on the fly worth a half knot in boatspeed. What is the indication that the rudders could be better aligned while under sail? - would you see a relatively larger wake coming from the windward rudder and trim accordingly?
  2. ols

    Sun Fast 3300

    Looks good. Wonder if Jeanneau reworked the rudders at all, as mentioned in the Yachting World review.
  3. ols

    Tracking Malizia

    So they departed Plymouth on the 14th for an elapsed time of 14 days, plus or minus. Seems pretty quick? What is the monohull east to west record at the moment?
  4. ols

    Sun Fast 3300

    Nice find. They also seem to have the review of the Sunfast 3300 from the same issue on line now as well : https://www.yachtingworld.com/reviews/boat-tests/jeanneau-sun-fast-3300
  5. ols

    Mega high SA/D's - How high?

    In a previous thread, SA/D for the cone was calculated at 141.1, with the numbers supplied as: displacement 5124 pounds; jib + main area 721 and downwind SA ~2400 previous SA thread: http://forums.sailinganarchy.com/index.php?/topic/41412-another-phrf-debacle/&tab=comments#comment-876773 archived website for the cone measurements (but do not seem to show sail areas): https://web.archive.org/web/20060615034313/http://www.gothecone.com/boat.html
  6. ols

    J/99 anyone have info beyond the teaser?

    J Boats having a J/99 open house in 3 US locations on June 1: http://jboats.com/contact-us/j99-openhouse
  7. ols

    Spi Ouest IRC Double

    Recap in news section on the JPK website: http://www.jpk.fr/?mode=actualites Actualités Spi Ouest France 2019 Victoire du JPK 1080 "LS Resa" avec Olivier Burgaud et Louis Lagadec en catégorie double et 2ème place de "Raging Bee" le 1080 de Loulou Dussere en IRC B. Sur «Léon» le tout nouveau JPK 1030, il manquait quelques sorties de mise au point pour espérer jouer devant au général et avec Kevin nous sommes un peu frustré à caler en si peu de temps . A la 1ère manche, le scénario s’est pourtant bien déroulé et malgré un départ moyen nous sommes vite revenus dans le match pour dépasser un à un nos concurrents sur un dernier bord de reaching sous A5. A cette allure le bateau va vite « tout seul » et ça confirme le bien-fondé des choix de Jacques. Sur les autres manches, nous avons alterné des moments de super speed avec des « pannes » à certains moments. Bien sûr le plan d’eau était envahi d’algues et il fallait souvent slalomer pour les éviter avec en l’absence de polaires de vitesse le doute permanent d’avoir quelque chose dans la quille ou le Zdrive . Dans la rubrique « boulette » la manche 2 a été la plus terrible ! Départ moyen, on revient petit à petit dans le match et on se régale à l'idée du dernier tiers du parcours prometteur avec les bons angles et la brise qui grimpe. Le pealing (envoi du petit spi dans le grand) est prévu avant d'enrouler la "chimère" pour un bord loffé à 100°, mais avec toutes les flottes qui convergent vers la marque et la présence de bouées et de bateau comité on perd le fil de la manoeuvre et on cafouille totalement. Affalage en cata du maxi runner alors que le A5 n'est pas encore envoyé. Je reloffe trop tôt et le spi au 2/3 affalé repart dans le balcon (avec Kévin qui se fait embarquer) puis chalute fort et se déchire en 3 morceaux dont un bout termine dans l'embase moteur ce qui nous contraindra à l’abandon .Un grand merci à l’équipe de All purpose qui a dû bosser 10 h le samedi soir pour le réparer. Bref, l’idée avec le Spi Ouest était de prouver le potentiel et d’apprendre le maximum de choses sur le bateau pour parfaire la mise au point. De ce point de vue, c'est gagné nous avons énormément appris ! On sait déjà qu’il va falloir démâter le bateau pour faire varier les angulations des barres de flèche, accentuer la quête en rallongeant les chapes, compléter la gamme des spis (manque cruel d’un A 3) et trouver les bonnes tensions de gréement . Il va falloir inventer du temps pour mener tout cela à bien avant la suite du programme qui s'annonce chargé entre la duo Demi-clé puis l'Armen Race avant le Fastnet au mois d'août. Un grand bravo à Olivier et Louis qui remportent pour la 2ème fois le Spi Ouest France dans la catégorie très relevée des doubles. Toujours placés, avec une vitesse impressionnante, ils remportent 2 des 4 manches et raflent la mise malgré une 1ère manche de 14. Derrière "Aileau" Alex Ozon et Maxime Paul on vraiment bien navigué sur le SF 3300 et réalisé quelques superbes remontées avec leur A3 "magique" dessiné par Maxime le dessinateur des voiles Incidences (il nous en faut 1 à bord !!) Dans les autres classes, Gery Trentesaux et son équipe se sabotent le 1er jour avec 2 OCS. Dommage car sur les autres manches "Courrier rRecommandé " le JPK 1180 désormais avec des safrans plus grands, des spis asymétriques et des génois maxi tailles était ultra rapide, notamment sur le côtier plus venté qu'il menait largement. Ça promet pour le programme off shore ultra chargé qui s’annonce entre classiques du RORC, Fastnet, Middle Sea Race, Sydney Hobart .... En IRC B, "Raging bee" le 1080 de Loulou Dussere termine second derrière l’intouchable " Pen coet " le légendaire 40.7 de la famille Lemen qui va vraiment vite dans le 6/15 nds. Loulou était pourtant venu avec une équipe de champions avec Alex Loison à la barre et Nico Lunven à la tactique mais il aurait fallu un poil plus de brise ! Bientôt les courses du RORC que Loulou connaît bien et que son bateau affectionne particulièrement (le 1080 a déja réalisé le doublé overall sur le Fastnet) Rendez-vous l’an prochain pour l'incontournable Spi Ouest France et en ce qui nous concerne avec un 1030 fin prêt pour jouer le général.
  8. ols

    J/99 anyone have info beyond the teaser?

    There is also a J99 racing in the IRC doublehand class, currently 5th out of 49 after 2 races. New Sunfast 3300 on top for now in IRC double. Always difficult to factor how much is the boat and how much the sailors. In any event, pretty cool that IRC double has more or less twice as many entries as any of the other IRC classes
  9. ols

    new Pogo 36 - any intel?

    Bump... Contacted Pogo and the order lead time estimate currently 3.5 years (congrats to them!) and they also mentioned something of a bump up in demand from the US. So... anyone have one, or have one on order, or sailed /raced one? Please share any sailing impressions/comparisons or photos if willing!
  10. ols

    Seascape 24 in the works

    Don't know if the production boats differ from whats on the website (same specs posted above as well) http://www.thinkseascape.com/boat/seascape-24/the-evolution/ Length (LOA): 7,30 m Beam: 2,50 m Draft: 30-190 cm Displacement: 890 kg Balast: 320 kg Sails upwind: 42 m2 Gennaker (7/8): 67 m2 Berths: 4
  11. ols

    What's happened to the VX One ?

    FWIW, when I bought mine early last year (US built), the rollaway package with Intensity sails was $28,650 (launching dolly, not trailer.) Brian's VX One Facebook page currently offers a North American's regatta special for the same package (including Intensity sails) at $30,995, or $2345 higher. Total pricing for the other options on my boat seem to add up pretty close to the current pricing. Since you are the OP, also wondered if you've had a chance to sail a VX yet? Would be great to hear your thoughts!
  12. ols

    What's happened to the VX One ?

    Interesting - So kelp cutter is an option now? On mine (142) it was just standard. It would be interesting to know the list of tweaks to the boat since Ovington's began production. I've heard that there's now non-skid along the entire rail instead of only the back corner (just realized I can actually see this in the photo on post #304(!)), the keel fin may now be filled instead of empty, and they added some small washers behind the sections of the jib track with the tightest curve to help the car slide a bit smoother there, especially in light air. (I'm planning to try adding these when my boat comes out of winter storage.) Any better/ more complete details from folks with a new one?
  13. ols

    What's happened to the VX One ?

    Just in case, there's a kelp cutter on the leading edge of the keel on the VX
  14. ols

    What's happened to the VX One ?

    Just to add to the picture... if you're sitting on the foredeck (or standing in front of the boat) the entire chute launching mouth feeds into the spinnaker sock, so you cannot reach inside the boat through the launcher without having the sock between your hand and whatever you might be trying to reach. Access to the blocks you're asking about is from the cockpit - you slide under the foredeck toward the bow to get there, but ideally, it only needs to be done once! (I know I fit, since I messed up the tracer line one time and had to re-rig the spin halyard.)
  15. ols

    What's happened to the VX One ?

    The spinnaker tack line is not independent of the launch/retrieval system and you cannot really ease it separately (as far as I know.) Normally, the spinnaker tack should be right up against the end of the bowsprit when flying the kite. If there is tack line visible while flying the kite, I would think that the bowsprit is not fully extended. On the VX polar, here's one that was posted on the prior vxonedesignracing.com website. Hope that helps VX-polar-graph.pdf