bigrpowr

Vendee Globe 2020

Recommended Posts

1 hour ago, jack_sparrow said:

Vendee Live with Peyron.

Could listen to him for hours.

Cool Papi makes me smile & relax.  

31 minutes ago, Laurent said:

It is behind a paywall; isn't it??? I get only the first two paragraphs...

I am in the UK and I can see it fully with no subsciption...

Ça vous agace de voir les concurrents revenir derrière ? 

Je suis tombé dans une molle (ndlr : zone sans vent) vendredi et il a fallu se remettre en mode « vents faibles, on fait avancer le bateau comme un figariste ». Il y a des risques pour que je continue à perdre quelques milles encore quelque temps. Oui, c’est un peu agaçant.

Vu de l’extérieur, on a le sentiment que vous êtes une machine de guerre, que rien, même pas les gros coups de vent de l’Indien, ne vous perturbe…

(rires)… Quand tu as une grosse dépression secondaire qui t’arrive dessus, tu n’as pas le choix, tu dois garder le contrôle. Il faut analyser la situation en toute objectivité, mesurer si ça va le faire ou pas. J’essaie de garder la situation sous contrôle. Je ne pense pas être une machine de guerre, je suis un humain comme les autres. Juste un marin solitaire, sur un Imoca perdu dans l’océan Indien, et ce n’est pas anodin. Mais oui, j’ai l’impression de bien vivre le truc.

Jamais une baisse de moral ?

Il m’arrive d’avoir quelques petits coups de mou mais ça ne dure jamais très longtemps. Je retrouve très vite mon moral stable et habituel. Je prends plaisir à naviguer.

On dit que sur un Vendée Globe, il faut trouver le bon rythme. L’avez-vous trouvé ?

Là, j’ai l’impression d’avoir trouvé un rythme. Dans la première partie de la descente de l’Atlantique, j’étais à tâtons sur le bon rythme à adopter. J’avais réussi à trouver la bonne cadence mais, dans les mers du sud, c’est un petit peu différent donc il a fallu que je travaille sur cette histoire de rythme et j’ai fini par le trouver.

On se rend compte que la fiabilité importe plus que la vitesse pure : le fait d’avoir travaillé avec Mer Concept, l’écurie de course au large de François Gabart, est un plus à ce niveau-là ?

Depuis la conception du bateau, on avait ciblé deux mots-clés, performance et fiabilité. Ils étaient en tête dans le cahier des charges du bateau. On a clairement choisi de ne pas réinventer la poudre, de ne pas se perdre dans des systèmes pas fiables. Prenons l’exemple des safrans : il a fallu des années pour que ce système soit au point, donc là, on ne s’est pas embêté, on a pris ce qui existait et qui était éprouvé. L’équipe et moi avons toujours fait attention à la fiabilité. Avant chaque Vendée Globe, tout le monde a le même mot « performance, performance » à la bouche mais quand les marins rentrent du tour du monde, ils ne parlent que de « fiabilité, fiabilité, fiabilité ». On a essayé de commencer par la fin. On avait toujours ce mot fiabilité en tête, dans tous nos choix, en faisant bien attention de ne pas se faire emporter dans l’escalade de la performance. Et c’est un cercle vertueux car nous n’avons jamais eu de gros soucis avec le bateau. Dans l’équipe, il y a un très bon équilibre entre expérience et jeunesse. Antoine Carraz est notre directeur technique, je suis tellement content de l’avoir avec moi, il s’est donné à fond dès le début du projet. Il tire toute l’équipe vers le haut. Il y a un tel savoir-faire chez Mer Concept…

Alex Thomson a abandonné, Jérémie Beyou est très loin derrière : l’absence de ces deux grands favoris vous enlève-t-elle de la pression ?

On navigue toujours en fonction du rythme du groupe. Tu ajustes ton curseur en fonction des coureurs que tu as autour du toi. C’est sûr que si tu as un Thomson et un Beyou, voire un Ruyant, pied au plancher à tes côtés, tu es obligé de t’adapter. En fait, ce qui crée des écarts, ce sont les différences de météo. Vendredi, j’ai perdu 100 milles en passant dans une bulle sans vent, c’est ça qui fait les écarts, pas la façon dont tu tires sur ton bateau.

Des Imoca à dérives droites qui tiennent la cadence des foileurs, ça vous surprend ?

Ça ne m’étonne pas du tout quand je vois les conditions que nous avons eues. Les carènes des Imoca à dérives droites marchent très bien au portant, notamment dans la mer formée qu’on a rencontrée. Depuis le cap de Bonne Espérance, on a eu une mer atroce qui ne permet vraiment pas d’accélérer et qui t’oblige à gérer la profondeur de foil, sinon tu casses tout. C’est la mer qui déterminait la vitesse à laquelle on pouvait aller. Je savais que les dérives droites allaient être dans le match dans l’Indien.

Du coup, les foils ne sont-ils pas devenus contre-productifs dans ces mers formées ? 

Il est un peu tôt pour tirer des conclusions. Sur la descente de l’Atlantique, dès qu’on passe au reaching (ndlr : vent de travers), il n’y a pas photo. Les foileurs vont vraiment plus vite qu’un bateau à dérives droites. On abordera toutes ces questions à la fin du Vendée Globe. Pour l’instant, on est dedans. Là, je suis concentré sur ma course et je ne me demande pas si mes foils doivent être plus grands ou plus petits.

Pour vous, l’affaire est plutôt bien engagée : le podium, la victoire, vous y pensez déjà un peu ?

Pas du tout ! Je continue de gérer ma barque comme il faut, j’apprends tous les jours, je suis un bizuth du Vendée Globe. Je reste humble devant la tâche à accomplir, nous ne sommes pas encore à mi-parcours. Mon seul objectif : enrouler le cap Horn dans le bon paquet avec un bateau à 100 % de son potentiel.

Justement, votre bateau est-il toujours à 100 % de son potentiel ou avez-vous des soucis techniques ?

J’ai deux foils, deux safrans, une quille, un mât, des voiles… Je suis à 100 %.

Le jury va rendre du temps à ceux qui se sont déroutés pour porter assistance à Kevin Escoffier : vous vous en souciez un peu ?

Je ne me préoccupe pas de ça, j’ai suffisamment de choses à gérer. C’est normal qu’ils se déroutent pour aller chercher un marin en difficulté et c’est tout à fait normal qu’ils y aient ensuite une compensation.

Ce Vendée Globe est-il conforme à l’idée que vous vous en faisiez ?

L’Indien, c’était du costaud quand même ! On m’avait prévenu, la mer était dégueulasse. On en a un peu bavé. J’ai hâte de découvrir le Pacifique. Après, la descente de l’Atlantique était géniale, je me suis éclaté. Même dans l’Indien, tu prends du plaisir. Cela fait un mois que je suis en mer, je commence à être fatigué, il y a parfois des moments où tu as un petit peu moins la pêche mais c’est normal. Mais je ne me plains pas, j’ai choisi ma douleur, personne ne m’a forcé à y aller, je savais dans quoi je m’engageais. C’est moi qui ai décidé de me retrouver là où je suis aujourd’hui. Je suis parfaitement conscient qu’il y a des gens qui donneraient tout pour être à ma place sur un bateau de dernière génération en train de faire le Vendée Globe. Je mesure ma chance d’être là. J’en profite à fond.

7 hours ago, Bebmoumoute said:

An interview with Charlie Dalin :

https://www.letelegramme.fr/voile/vendee-globe/charlie-dalin-je-mesure-ma-chance-d-etre-la-13-12-2020-12672156.php

Sorry too lazy busy for the translation today, but I am sure someone will look into it.

Very brief summary:

Charlie is managing his lead, he likes being at sea and despite some growing rumors, his boat is at 100% (some people were starting to wonder whether the port foil was still there, as it has not been seen in a video for a while).

He also talks about the boat design and how they had reliability in mind rather than only performance.

Vendée Globe. Charlie Dalin: "I'm measuring my chance to be there... »

Charlie Dalin : « Il y a parfois des moments où tu as un petit peu moins la pêche mais c’est normal. Je ne me plains pas, j’ai choisi ma douleur, personne ne m’a forcé à y aller » Charlie Dalin: "Sometimes there are times when you have a little less fishing but that's normal. I'm not complaining, I chose my pain, no one forced me to go" (Vincent Curutchet/Alea)

Does it bother you to see the competitors come back behind?

I fell into a soft (no wind zone) on Friday and had to get back into "weak winds, we move the boat like a figarist". There's a chance I'll keep losing a few miles for a while. Yes, it's a bit annoying.

From the outside, you get the feeling that you are a war machine, that nothing, not even the big gales of the Indian, does not disturb you ...

(laughs)... When you have a big secondary depression coming at you, you have no choice, you have to keep control. We have to analyze the situation objectively, measure whether it will or will not. I'm trying to keep the situation under control. I don't think I'm a war machine, I'm a human like any other. Just a lonely sailor, on an Imoca lost in the Indian Ocean, and it's not insignificant. But yes, I feel like I'm living the thing well.

Never a drop in morale?

Sometimes I get a few bits of slack but it never lasts very long. I quickly regain my steady and usual morale. I enjoy sailing.

They say that on a Vendée Globe, you have to find the right rhythm. Did you find him?

Now I feel like I've found a rhythm. In the first part of the Atlantic descent, I was groping at the right pace to adopt. I had managed to find the right pace but, in the southern seas, it's a little bit different so I had to work on this rhythm story and I ended up finding it.

We realize that reliability matters more than pure speed: having worked with Mer Concept, François Gabart's offshore racing team, is a plus at this level?

Since the design of the boat, two keywords, performance and reliability, had been targeted. They were in the lead in the specifications of the boat. We have clearly chosen not to reinvent the powder, not to get lost in unreliable systems. Let us take the example of saffron: it took years for this system to be developed, so we did not bother, we took what existed and that was tested. The team and I have always paid attention to reliability. Before each Vendée Globe, everyone has the same word "performance, performance" in their mouths, but when sailors return from around the world, they only talk about "reliability, reliability, reliability". We tried to start at the end. We always had this word reliability in mind, in all our choices, being careful not to get carried away in the escalation of performance. And it's a virtuous circle because we've never had a big problem with the boat. In the team, there is a very good balance between experience and youth. Antoine Carraz is our technical director, I am so happy to have him with me, he gave it his all from the beginning of the project. He pulls the whole team up. There is such a know-how at Mer Concept...

Alex Thomson has given up, Jeremiah Beyou is far behind: does the absence of these two big favourites take the pressure off you?

We always sail according to the rhythm of the group. You adjust your cursor to suit the runners you have around you. Of course, if you have a Thomson and a Beyou, or even a Ruyant, foot to the floor by your side, you have to adapt. In fact, what creates discrepancies are the differences in weather. On Friday, I lost 100 miles passing through a windless bubble, that's what makes the gaps, not the way you shoot on your boat.

Straight drift Imocas that keep pace with the foilers, it surprises you?

It does not surprise me at all when I see the conditions we have had. The hulls of the straight drift Imoca work very well at the bearing, especially in the formed sea we encountered. Since the Cape of Good Hope, we've had an atrocious sea that really doesn't accelerate and forces you to manage the depth of foil, otherwise you break everything. It was the sea that determined the speed at which we could go. I knew the straight drifts were going to be in the match in the Indian.

So, haven't the foils become counterproductive in these formed seas?

It's a little early to draw any conclusions. On the descent of the Atlantic, as soon as we switch to reaching , there is no photo. The foilers really go faster than a straight drift boat. All these issues will be addressed at the end of the Vendée Globe. For now, we're in it. Now I'm focused on my race and I don't wonder if my foils should be bigger or smaller.

For you, the business is pretty well started: the podium, the victory, you already think about it a little?

Not at all! I continue to manage my boat properly, I learn every day, I am a hazuth of the Vendée Globe. I remain humble about the task at hand, we are not yet halfway there. My only goal: to wrap Cape Horn in the right package with a boat at 100% of its potential.

Is your boat still at 100% of its potential or do you have technical problems?

I have two foils, two saffron, a keel, a mast, sails... I'm 100%.

The jury will give time to those who have gone away to assist Kevin Escoffier: do you care a little?

I don't care about that, I have enough to deal with. It is normal for them to divert to pick up a sailor in difficulty and it is quite normal that they then have compensation.

Is this Vendée Globe in line with your idea of it?

The Indian was tough anyway! I had been warned, the sea was disgusting. We've been through a little bit. I can't wait to discover the Pacific. After that, the descent of the Atlantic was great, I had a blast. Even in the Indian, you're having fun. It's been a month since I've been at sea, I'm starting to get tired, there are times when you have a little less fishing but it's normal. But I'm not complaining, I chose my pain, no one forced me to go, I knew what I was getting into. I'm the one who decided to be where I am today. I am fully aware that there are people who would give anything to be in my place on a last generation boat doing the Vendée Globe. I'm measuring my chance to be there. I'm making the most of it.

• Like 5

Vendee Live with Peyron.

Yes, both vendee live episodes (EN and FR) were really great today... Loic Peyron is outstanding as always, Armel Tripon, Isabelle Joschke, Damien Seguin, (and many mentions of Jean Le Cam)... it was very interesting and.... all about my favorite sailors in this race, loved it !

• Like 1

6 minutes ago, Bebmoumoute said:

The French Twitter seems to agree with 20/23 hours for Le Cam and 10 hours for Bestaven and Hermann.

that would put Bestaven and le Cam virtually in 1st and 2nd currently

Loic is legend, I'd like him to be my uncle or neighbour at least:rolleyes:

I'm wondering if the bicycle's just hanging there like at Seinfeld's or he really uses it sometimes:D:D

• Like 1

1 hour ago, ant1 said:

I can see the full article Laurent, without an account

Finally figured it out, I cannot see it in total in Firefox but I can with Google Chrome... But I see that it has been translated by troll99.

2 hours ago, jack_sparrow said:

Vendee Live with Peyron.

He was also the main host of the French version of the daily show. Similar questions, with more emphasis on how to manage sleep. There was also a discussion with a doctor who helped Charlie Dalin manage his sleep. The doctor explained that they put a bunch of sensors on Charlie, on land, and while sailing to understand his sleep patterns. They even put a special sensor as a headband to record his brain waves to understand when he was getting into deep sleep while sailing. The sensor did not work: the constant vibrations and shocks on the boat while sailing fast were so high that the sensor failed...

Loïc also explained that the difficulty of going into sleep was just as bad, if not worse in the ORMA trimaran, not because of the shocks, but because of the constant stress linked to the risk of capsize. Last question to Loïc Peyron was about how you return to a "normal" landlubber sleep pattern. He recalled that his wife complained of receiving kicks in the first few nights... explaining that it is a bit disturbing, when you jump out of bed in the middle of the night and jump on the hotel room curtains, to take a reef...

:D

• Like 11

Loic Peyron's take on the 2020 VG, he interviews Jean Le Cam and Kevin Escoffier before the race

• Like 1

1 hour ago, troll99 said:

Charlie Dalin : « Il y a parfois des moments où tu as un petit peu moins la pêche mais c’est normal. Je ne me plains pas, j’ai choisi ma douleur, personne ne m’a forcé à y aller » Charlie Dalin: "Sometimes there are times when you have a little less fishing drive but that's normal. I'm not complaining, I chose my pain, no one forced me to go" (Vincent Curutchet/Alea)

Does it bother you to see the competitors come back behind?

I fell into a soft lull (no wind zone) on Friday and had to get back into "weak winds, we move the boat like a figarist (Solitaire du Figaro sailor) ". There's a chance I'll keep losing a few miles for a while. Yes, it's a bit annoying.

From the outside, you get the feeling that you are a war machine, that nothing, not even the big gales of the Indian, does not disturb you ...

(laughs)... When you have a big secondary depression coming at you, you have no choice, you have to keep control. We have to analyze the situation objectively, measure whether it will or will not. I'm trying to keep the situation under control. I don't think I'm a war machine, I'm a human like any other. Just a lonely sailor, on an Imoca lost in the Indian Ocean, and it's not insignificant. But yes, I feel like I'm living the thing well.

Never a drop in morale?

Sometimes I get a few bits of slack feel a little bit low but it never lasts very long. I quickly regain my steady and usual morale. I enjoy sailing.

They say that on a Vendée Globe, you have to find the right rhythm. Did you find him?

Now I feel like I've found a rhythm. In the first part of the Atlantic descent, I was groping at searching for the right pace to adopt. I had managed to find the right pace but, in the southern seas, it's a little bit different so I had to work on this rhythm story and I ended up finding it.

We realize that reliability matters more than pure speed: having worked with Mer Concept, François Gabart's offshore racing team, is a plus at this level?

Since the design of the boat, two keywords, performance and reliability, had been targeted. They were in the lead top features in the specifications of the boat. We have clearly chosen not to reinvent the powder wheel, not to get lost in unreliable systems. Let us take the example of saffron the rudders: it took years for this system to be developed, so we did not bother, we took what existed and that was tested. The team and I have always paid attention to reliability. Before each Vendée Globe, everyone has the same word "performance, performance" in their mouths, but when sailors return from around the world, they only talk about "reliability, reliability, reliability". We tried to start at the end. We always had this word reliability in mind, in all our choices, being careful not to get carried away in the escalation of performance. And it's a virtuous circle because we've never had a big problem with the boat. In the team, there is a very good balance between experience and youth. Antoine Carraz is our technical director, I am so happy to have him with me, he gave it his all from the beginning of the project. He pulls the whole team up. There is such a know-how at Mer Concept...

Alex Thomson has given up, Jeremiah Beyou is far behind: does the absence of these two big favourites take the pressure off you?

We always sail according to the rhythm of the group. You adjust your cursor to suit the runners you have around you. Of course, if you have a Thomson and a Beyou, or even a Ruyant, foot to the floor by your side, you have to adapt. In fact, what creates discrepancies are the differences in weather. On Friday, I lost 100 miles passing through a windless bubble, that's what makes the gaps, not the way you shoot on push your boat.

Straight drift daggerboards Imocas that keep pace with the foilers, it surprises you?

It does not surprise me at all when I see the conditions we have had. The hulls of the straight drift daggerboards Imoca work very well at the bearing running downwind, especially in the formed seas we encountered. Since the Cape of Good Hope, we've had an atrocious sea that really doesn't allow you to accelerate and forces you to manage the depth of foil, otherwise you break everything. It was the sea state that determined the speed at which we could go. I knew the straight drifts daggerboards were going to be in the match in the Indian.

So, haven't the foils become counterproductive in these formed seas?

It's a little early to draw any conclusions. On the descent of the Atlantic, as soon as we switch to reaching , there is no photo question. The foilers really go faster than a straight drift daggerboar boat. All these issues will be addressed at the end of the Vendée Globe. For now, we're in it. Now I'm focused on my race and I don't wonder if my foils should be bigger or smaller.

For you, the business is pretty well started: the podium, the victory, you already think about it a little?

Not at all! I continue to manage my boat properly, I learn every day, I am a hazuth newbie of the Vendée Globe. I remain humble about the task at hand, we are not yet halfway there. My only goal: to wrap Cape Horn in the right package group with a boat at 100% of its potential.

Is your boat still at 100% of its potential or do you have technical problems?

I have two foils, two saffron rudders, a keel, a mast, sails... I'm 100%.

The jury will give time to those who have gone away to assist Kevin Escoffier: do you care a little?

I don't care about that, I have enough to deal with. It is normal for them to divert to pick up a sailor in difficulty and it is quite normal that they then have compensation.

Is this Vendée Globe in line with your idea of it?

The Indian was tough anyway! I had been warned, the sea was disgusting horrendous. We've been through a little bit. I can't wait to discover the Pacific. After that, the descent of the Atlantic was great, I had a blast. Even in the Indian, you're having fun. It's been a month since I've been at sea, I'm starting to get tired, there are times when you have a little less fishing energy but it's normal. But I'm not complaining, I chose my pain, no one forced me to go, I knew what I was getting into. I'm the one who decided to be where I am today. I am fully aware that there are people who would give anything to be in my place on a last generation boat doing the Vendée Globe. I'm measuring my chance to be there. I'm making the most of it.

With a few modifications for the automatic translation fuckups on a few gallicisms...

Here is in this article a new gallicism that completely fooled the automatic translation that cracks me up...

In French, we say "avoir la pêche" to mean that you are full of energy. "pêche" has two COMPLETELY different meanings...

The first one is "peach", the fruit. The origin of "to have the peach" = to be full of energy, is unclear but there are 2 potential origins. The first one is in reference to an old (third century) legend from China (where peach tree are coming from) where a queen peach orchard would bear every 3000 years peaches which would give you eternal life... eternal life=good health=full of energy.

The second potential origin is coming from sporting slang from boxing. "Donner une pêche" (to give a peach) or "donner une patate" (to give a potato) is slang to: hit someone with your fist, a big blow. So if you are able to "give a peach", it means that you "have the peach"; you are full of energy.

I like the second one better, because to say that you are full of energy, we actually say both: to have the peach OR to have the potato (avoir la pêche, avoir la patate)... so it relates well to the boxing slang to give a blow.

Now, where it gets even more twisted...

From a completely different etymological origin, "pêche" in French also means..... fishing!

So "j'ai un peu moins la pêche" does NOT mean "I have a little less fishing..."

This was your 102 French class, exams will come shortly...

• Like 11

On 12/11/2020 at 8:15 PM, troll99 said:

He is very close to Ruyant.

Tripon only 600 miles from Clarisse.

Side by side indeed!, Ruyant is containing Bestaven's incredible push defending his 2nd place like a beast even on starboard tack (semiamputated foil on water)

• Like 1

9 hours ago, jack_sparrow said:

Depends on Camera.

Sounds like he is bookmarking say 180 view changes. Problem is a camera with English recognition only. 

For instance "Remember That" hence the Clack??

Those like Go Pro that include French so my guess maybe not one of them?

He is using this pocket gymbal camera holder system (or something similar). It has a voice detection mode to perform different functions (In this case a 180` turn for JLC's famous custom sentence...)

• Like 1

1 hour ago, Rainbow Spirit said:

Will Sam still show on the tracker?

Why? Sam is going to start a 3/4 round the world marketing cruise, rested, with a repaired boat she trusts again, which is really great, but she's out of the VG.

Its not easy to finish a VG, and it only underscores the achievements of the ones that are still in the race... everyone has had some level of damage... and they're still hanging in there. 27 still have a chance of finishing the VG.

Loick Peyron finished 1 VG, out of 3 tries

Jean Le Cam finished 3 VG, out of 4 tries (its now his fifth)

Sam Davies finished 1 VG, out of 3 tries (this one included)

Finishing the VG is hard, and an accomplishment in itself

11 minutes ago, troll99 said:

hehe.. black boat and yellow trousers. 

Ha! good eye..., now he has to continue his awesome southern progress in his blackPepper, beat the 536 Nm/24Hr record and catchup the leaders..., would be really great for the race IMHO

Just now, Rafael said:

Ha! good eye ..., now he has to continue his awesome southern progress, beat the 536 Nm / 24Hr record and catchup w / the leaders ..., would be really great for the race IMHO

Just now, ant1 said:

Tripon is going for the border again ... its going to be tough

yeah, unfavorable wind angle for Tripon. 

Atasnasio and Clarisse face an HP.  Tripon will close the gap but it is going to be harder to chase the front group as there are several HP ahead.

• Like 1

Everybody racing against a huge HP velcro developing in the next 24/48 hours catching West to East the main peloton.HPLeewin.thumb.jpg.9733fc5169d4c738ea60310c581152a4.jpg

This could open a big gap between them & the 3 front runners...

• Like 2

Three leaders will perhaps get around that corner of the ice boundary in time to dive south, leaving the rest of the top 10 struggling. This could  be a major separation point.

Meanwhile Pip, Didac, and Manuel are facing yet another little low diving down on them, probably facing upwind conditions.

• Like 3

3 hours ago, Bebmoumoute said:

Sam should start sailing again tomorrow

2020 09 26 Lo (11).jpg

Manuel's yard. My old ride in the background. There has been a few broken 40s, 50s and 60s up on that stand over the years! 

• Like 2

3 hours ago, Bebmoumoute said:

Sam should start sailing again tomorrow

2020 09 26 Lo (11).jpg

Great photo! Shame that Alex didn't get his rudder fixed and carry on round too!

20 minutes ago, staysail said:

Great photo! Shame that Alex didn't get his rudder fixed and carry on round too!

Still would love to hear more about that rudder...

• Like 1

Just now, littlechay said:

Manuel's yard. My old ride in the background. There has been a few broken 40s, 50s and 60s up on that stand over the years! 

Nice, did you break yours too?

Please tell us more, what boat and what you did with it.

Sam's keel! So, can she catch back up to Miranda and Alexia. What about Pip? Isabelle is surely out of reach. Going to have some upwind work tomorrow.

551475447_ScreenShot2020-12-13at3_13_35PM.png.ac30af11c14c49f457425910f4a79ad3.png

• Like 1

Just now, Miffy said:

But not the guy sponsored by loccitane

Their hair products must be shit, naturally...

• Like 1

51 minutes ago, Fiji Bitter said:

Nice, did you break yours too?

Please tell us more, what boat and what you did with it.

No I didn't break one. But that was winter base for a couple of months each year when I worked for Novak on the Pelagics.. That's Pelagic Australis hidden at the end of the wharf, you can only see the backstays and the satellite dome ;) PA has just come back from Bovet Island on a filming trip. I still do the occasional refit there when he needs somebody to run it. 

• Like 4

a.jpg.e392b950fcd4e35e45e2f3b6d46b7f8a.jpg

"As if to prove to that his slow speeds were indeed down to a prolonged dose of light winds and not any technical problems, Vendée Globe race leader Charlie Dalin lit the afterburners on APIVIA this afternoon and enjoyed his fastest spell of his time in the last 1000 miles of the Indian Ocean, making sustained averages of more than 24 knots."

Sail-World

• Like 2

6 hours ago, troll99 said:

Charlie Dalin : « Il y a parfois des moments où tu as un petit peu moins la pêche mais c’est normal. Je ne me plains pas, j’ai choisi ma douleur, personne ne m’a forcé à y aller » Charlie Dalin: "Sometimes there are times when you have a little less fishing but that's normal. I'm not complaining, I chose my pain, no one forced me to go" (Vincent Curutchet/Alea)

Thanks for this translation. 

• Like 1

3 hours ago, staysail said:

...Shame that Alex didn't get his rudder fixed and carry on round too!

No rudder evidence, no interviews, no supporting the race at all or those in it, no nothing. Just walked away.

Piss poor.

• Like 8

6 minutes ago, jack_sparrow said:

No rudder evidence, no interviews, no supporting the race or those in it, no nothing

Is there a lawyer in the room? ;)

• Like 2

3 hours ago, minca3 said:

Short little info about A68a I didn't know and thought might be of interest:

screen.png

This massive glacier is apparently shedding icebergs on its way towards South Georgia. There is a good article in Thursday’s WaPost about the potential for ecological disaster if is runs aground near the island, thereby cutting off the food source of the many marine life that depend on krill for food, and making it very difficult for the penguins that are nesting on the island  to go to sea, having to potentially go around a block of ice the size of Rhode Island. The only time I was in that area the sea was so rough and it was so windy we had to abandon getting close to the island; the ship was heeled over abs there were some very sizable ice burgs moving off in the distance. I have been in some rough waters up here going down to Kodak and out the Aleutian chain, but that was humbling. It continued on to the Falklands. 

57 minutes ago, jack_sparrow said:
1 hour ago, stief said:

I can pretend to be one.

OK first question.

50 minutes ago, despacio avenue said:

Yes

Piss off ambulance chaser.. I got in first.

I might not be qualified but I know the UN Convention on the  Law of the Sea backwards ....I'm still working on forwards.

• Like 1

30 minutes ago, despacio avenue said:

This massive glacier is apparently shedding icebergs on its way towards South Georgia. There is a good article in Thursday’s WaPost about the potential for ecological disaster if is runs aground near the island, thereby cutting off the food source of the many marine life that depend on krill for food, and making it very difficult for the penguins that are nesting on the island  to go to sea, having to potentially go around a block of ice the size of Rhode Island. The only time I was in that area the sea was so rough and it was so windy we had to abandon getting close to the island; the ship was heeled over abs there were some very sizable ice burgs moving off in the distance. I have been in some rough waters up here going down to Kodak and out the Aleutian chain, but that was humbling. It continued on to the Falklands. 

In one of the vendee live FR episodes, quite a while back, don't remember which one, but pretty sure it was a FR video on the official website, they interviewed people from the agencies that help track the ice for the vendee, one of them talked about that big iceberg and that it would pose problems for races in the coming years, as it starts to disintegrate.

They also said the potentially most dangerous zone concerning icebergs in this VG will be right after the horn going up the atlantic if I remember well...

• Like 1

4 hours ago, littlechay said:

i've sailed quite a bit with his son. great people!

• Like 1

On 11/18/2020 at 11:10 AM, Herman said:

The Argentinian Naval Hydrographic Service Iceberg Chart indicates isolated iceberg risk up to 44 S and 32 E. Which is close to the AEZ. The chart has grandma plotted too. That ice shelf/island A68A has a sister A68C which floats NE of the South Georgia. 

bump.

• Like 1

OK,... Sooo, we get to the point past the bottom of Australia & New Zealand. I.ve been following these races since Autissier and Soldini, the magic carpet lies just ahead. Weather Systems line out, swells become more organized, wind patterns more predictable. Many skippers seem to aquire an almost zen like,...  live in the moment,  ephiphany?  thru the Pacific down to the horn. Do we see the foilers live up to predicted speeds, can the wily ones like Jean Le Cam prove precient? Is more of the unpridictable still ahead? Right now,  I am impressed and facinated by so many, who have accomplished so much. What an accomplishment for everyone who is competing.

Just Say'in

• Like 2

2 hours ago, stief said:

bump.

I don't think the Argentine charts cover 32E... Is that a typo for 32W... Would make more sense but the position seems a but far north for that longitude.

9 minutes ago, littlechay said:

I don't think the Argentine charts cover 32E... Is that a typo for 32W... Would make more sense but the position seems a but far north for that longitude.

You and Herman would know. I just bumped that so people who were talking about A68A could have a link back to what was said about the ice three weeks ago.  

Should also have linked back to your post on the topic (sorry)

• Like 1

Mmmmmm ....apart from an obtuse nibble from stief.. looks like I need to try some 'edgy'  bait and recast......

.....WARNING!!!

2114099142_images-2020-12-14T152940_144.jpeg.589a63a31e53e6a79406ab10b1c1e4d4.jpeg

7 hours ago, jack_sparrow said:
10 hours ago, staysail said:

... Shame  that Alex didn't get his rudder fixed and carry on round too!

No rudder evidence, no interviews, no supporting the race at all or those in it, no nothing. Just walked away.

Piss poor.

7 hours ago, stief said:

"No rudder evidence, no interviews, no supporting the race at all or those in it, no nothing. Just walked away.

Piss poor."

Alex ceased racing and began the journey to Cape Town on 28th November.

There was no public communication of note for the next 6 days other than the intial team statement on 27 November. 

This was the LAST public statement made by Alex on 4 December. Short and sweet and 10 days ago, now over 2 weeks since the rudder incident and withdrawal. Social Media the same.

So why OR 'why not' any further engagement?

- There is probably not a more voracious communicator than Alex during this edition, which interestingly is at variance to previous outings. For instance not just vids but his biometric dashboard could tell you when he was taking a dump, sleeping or reefing.

- His structural repairs preceding the rudder were accompanied with tutorials never seen before. This an example with materials laid out on deck and methodology explained. Buggered and with a small window of time to effect repair this communication aspect was quite remarkable.

- Still feeling down after over 2 weeks. I'm sure, BUT as Sam Davies explained, from time of her incident and passage time to Cape Town a lot of that grief had evaporated. Sam afterall a one out three finisher so this a heavy load to unload. 

- Enough time for Sam in fact to decide to fix a race ending compromised keel box and leaves today as no longer a competitor, but still a finisher. This in the tradition of a race where that alone that is lauded as an achievement.

-  With Alex certainly incurring race ending damage, but it appears rudder only damage, quickly fixed and he could have done a Sam. This was never contemplated. Maybe his last words before leaving are instructive there. 

“Third, second…there’s only really one place to go, isn’t there?” 

- Another comparison is Kevin where after a torturous journey to make it to western civilization, the first thing he does arriving in France is jump on national television. 

- As with all favourites his retirement generated a plethora of good wishes, not just from past and present competitors but also the general public. With that level of support comes a certain level of appreciation and reciprocation, greater than one, one line statement.

So a lot there BUT ALL at odds with Alex  going incommunicado post the incident and more so after arrival in Cape Town.

That only leaves us with some idle speculation.

He WOULD like to be giving interviews, appearing on Vendee Live via zoom, supporting the race, fellow competitors and particularly fellow Britons.

Similiarly as a thank you to his many supporters.

Likewise even though out. ROI for his main sponsors HB and Mercedes who market Alex Thompson/VG very strongly in their promotional material, at point of sale and incl in employee programs.

However;

1. His two main sponsors see no ROI and in fact maybe want it to go away ASAP. For instance a strong negative correlation between Alex/HB's withdrawal and their products marketed with high QA and reliability values as expected with their respective price points. Alex's DNF this time reached a tipping point for them? 

Suits with sleeves that fall off or cars that stop on the motorway before reaching their destination aren't a good subliminal message?

OR

2. Alex has made no statement about the rudder, only the team statement on 27 November. There being not even a photo of the damaged rudder and it being deliberately taken off pre docking could get those with high gain conspiracy antenna buzzing. 

Was the rudder really damaged? Was it used as a prop to withdraw to disguise the fact the race had already ended with the bow fix not cutting the mustard?

3. This raises the prospect of some conflict between Alex and his team. The rudder story supported by one and not the other? Maybe a spare rudder was contemplated to be on board? One or the other decided to ditch that redundancy plan?

OR

4. Is it as simple as his closing last words.

“Right now, I’m looking forward to a shower, some sleep and getting home to my wife and my beautiful children”.

He is really enjoying that shower, has gone all wrinkly after 10 days and hasn't jumped out yet??

• Like 4

10 minutes ago, jack_sparrow said:

He WOULD like to be giving interviews, appearing on Vendee Live via zoom, supporting the race, fellow competitors and particularly fellow Britons.

Likewise even though out. ROI for his main sponsors HB and Mercedes who market Alex Thompson/VG very strongly in their promotional material, at point of sale and incl in employee programs.

However;

1. His two main sponsors see no ROI and in fact maybe want it to go away ASAP. For instance a strong negative correlation between Alex/HB's withdrawal and their products marketed with high QA and reliability values as expected with their respective price points. Alex's DNF this time reached a tipping point for them? 

Suits with sleeves that fall off or cars that stop on the motorway before reaching their destination aren't a good subliminal message?

OR

2. Alex has made no statement about the rudder, only the team statement on 27 November. There being not even a photo of the damaged rudder and it being deliberately taken off pre docking could get those with high gain conspiracy antenna buzzing. 

Was the rudder really damaged? Was it used as a prop to withdraw to disguise the fact the race had already ended with the bow fix not cutting the mustard?

3. This raises the prospect of some conflict between Alex and his team. The rudder story supported by one and not the other? Maybe a spare rudder was contemplated to be on board? One or the other decided to ditch that redundancy plan?

OR

4. Is it as simple as his closing last words.

“Right now, I’m looking forward to a shower, some sleep and getting home to my wife and my beautiful children”.

He is really enjoying that shower, has gone all wrinkly after 10 days and hasn't jumped out yet??

I'll nibble:

1. That is for certain.

2. This is an interesting conspiracy theory. I read one post on this thread that the rudder was removed in Granger bay by a "support crew". Granger Bay is visible on webcams. There were even a few shots posted in that general area on this thread.. no support crew vessel in sight. The posts were coming in more or less in real time and I didn't notice a pause where said action could have occurred. No signs of a support crew vessel on approach to docking either.  - I don't think this one is an option.  Besides this; from the reports the damage was most likely to the linkage or the rudder as wacked in a way that it jammed in some way..... as he had to "disconnect the linkage" to regain control on a single rudder. 

4. Could well be this. Gutted, no confidence in the boat, more damage (possible from fishing gear, maybe another structural failure) .. I'd have binned it too... However there is no shame in admitting this unless 1. applies.......

• Like 1

59 minutes ago, littlechay said:

Likewise even though out. ROI for his main sponsors HB and Mercedes who market Alex Thompson / VG very strongly in their promotional material, at point of sale and incl in employee programs.

However;

1. His two main sponsors see no ROI and in fact maybe want it to go away ASAP . For instance a strong negative correlation between Alex / HB's withdrawal and their products marketed with high QA and reliability values as expected with their respective price points. Alex's DNF this time reached a tipping point for them? 

GOLD

GOLD

4. I s it as simple as his closing last words.

“Right now, I'm looking forward to a shower, some sleep and getting home to my wife and my beautiful children”.

He is really enjoying that shower, has gone all wrinkly after 10 days and hasn't jumped out yet ??

I'll nibble:

1. That is for sure.

2. This is an interesting conspiracy theory. I read one post on this thread that the rudder was removed in Granger bay by a "support crew". Granger Bay is visible on webcams. There were even a few shots posted in that general area on this thread .. no support crew vessel in sight. The posts were coming in more or less in real time and I didn't notice a pause where said action could have occurred. No signs of a support crew vessel on approach to docking either. - I don't think this one is an option. Besides this; from the reports the damage was most likely to the linkage or the rudder as wacked in a way that it jammed in some way ..... as he had to "disconnect the linkage" to regain control on a single rudder. 

4. Could well be this. Gutted, no confidence in the boat, more damage (possible from fishing gear, maybe another structural failure) .. I'd have binned it too ... However there is no shame in admitting this unless 1. applies ..... ..

More than a nibble. :P

HOW the rudder was removed probably irrelevant. It gone gonski upon docking.  Someone removed it so it is away from prying eyes.

More the fact that other than team statement on the 27th, nothing from Alex in particular or anyone on the subject.

Rudder treated like a drunk uncle at a wedding.

Maybe throw some burley in the water. 

His is last words before the start. 

“Third, second… there's only really one place to go, isn't there?” 

For any sport should you really say that??

For the VG with its history of attrition more so to keep that as a 'thought' only, NOT build it as a wider expectation.

If things go to shit, the fall then hurts even more for competitor and anyone associated.

Maybe that the genisus to the current media 'blackout' then combined with other influences?

PS. Where you read 'GOLD' should be 'OR'. Auto correct shit. 

Edited by jack_sparrow
PS Added

23 minutes ago, jack_sparrow said:

More than a nibble. :P

HOW the rudder was removed probably irrelevant. It gone gonski upon docking.  Someone removed it so it is away from prying eyes.

More the fact that other than team statement on the 27th, nothing from Alex in particular or anyone on the subject.

Rudder treated like a drunk uncle at a wedding.

Maybe throw some burley in the water. 

His is last words before the start. 

For the VG with its history of attrition more so to keep that as a 'thought' only, NOT build it as a wider expectation.

If things go to shit, the fall then hurts even more for competitor and anyone associated.

Maybe that the genisus to the current media 'blackout' then combined with other influences?

PS. Where you read 'GOLD' should be 'OR'. Auto correct shit. 

Jérémie looks pretty down as well and he was there only for the victory, dont know if there is that much ROI for Charal at the moment.

7 hours ago, stief said:

bump.

Que? Need linky?

11 minutes ago, cortosam said:

Jérémie looks pretty down as well and he was there only for the victory, dont know if there is that much ROI for Charal at the moment.

Big difference ..Jeremie restarted thousands of miles behind victory foregone. He kept his head down on expectations. Alex didn't and could have done a Sam in quick time. He went home.

You discount personel following of skippers in France independent of leaderboard. Charal a domestic not international product they are still getting a return. When he starts rolling over the top of others that ROI goes up. 

Jerem is not there to fuck spiders. 

I have not seen a second rudder blade on some of the vids of Alex riding „home“ to Capetown. I remember the mostly upright boat and only one blade to be seen. With that dominant color code it should have been visible. 

My theory is, there are lawyers in the room. Speculations here have often gone havoc and thus to be avoided.

Sponsors walked away immediately.

The new BOSS foul weather collection will be dumped.

I would give AT & ATR some slack as I reckon all sorts will be going on behind the scenes that requires a degree of space and radio silence.

HB as a sponsor will almost certainly be reviewing their position. Not just because AT didnt finish, but because COVID will have severely hit their business and need to review expenditure.

Whatever the cause of the rudder issue, someone will be held under the cosh for this and other breakages - someone needs to be held accountable. So a degree of finger pointing will be going on behind the scenes I am sure. Hardly want to go public with that. Lawyers will be ambulance chasing

Alex will be destroyed mentally. This has been his lifes work. He just needs time and space to repair himself and consider his next steps. 

Yes, I appreciate he is normally very social and upbeat, but the guy has seen his lifes dream and goal come to a horrible (and a little humuliating) end. Where he goes from here will require big cojones ...

• Like 2

12 minutes ago, jack_sparrow said:

Big difference ..Jeremie restarted thousands of miles behind victory foregone. He kept his head down on expectations. Alex could have done a Sam in quick time. He went home.

You discount personel following of skippers in France independent of leaderboard. Charal a domestic not international product they are still getting a return. When he starts rolling over the top of others that ROI goes up. 

Agree wholeheartedly Jack. Psychologically for the skippers getting back all the way round to Les Sable d'Olonne must be important if they can possibly do it. Jeremie was in a dark place before his re-start. The French fans follow the adventure just as much as the race results.

I sure opened up a good can of worms with this one though!
Contrast the bright positive spin of the Initiatives campaign with the Hugo Boss "abort mission".

My idle speculation? First impression, obvious to all from the interior structural damage which IMHO was far more serious that it would have appeared to a layman, was that the HB boat was simply nowhere near strong enough, and it was very badly damaged! Simple logic. If a collision can be discounted (and Alex didn't mention one) If the boat had been strong enough for the sailing loads it encountered it wouldn't have broken.

That said, no fast Imoca is bulletproof. If sailed too hard for the prevailing environmental conditions any of them can be broken, so the question reduces to either 1) the boat was too weak to compete in and finish a VG race, or 2) the boat was sailed too hard. Maybe an argument, fitness for purpose versus operator error, is going on behind closed doors and accounts for the deafening silence?
A third factor which could be under consideration is the design and effectiveness of the structural stress/strain monitoring systems and the degree of reliance on them to safeguard the structure from overload. i.e. one way or another a system malfunction?

For what its worth, after first seeing the photos of the structural damage, regardless of Alex's much publicised repair efforts, I never expected the boat to sail beyond Cape Town and am not at all surprised not to have seen any photos of a damaged rudder or mechanism.  I am also not surprised that Alex did not get the boat repaired in Cape Town and complete his RTW because I think a safe repair for the boat structure would have taken far too long, but that is not what Alex's project has said.

Weather update

So the three musketeers in front stay ahead of the rest due to the foiling conditions with a relatively good sea state and no beating. Although the three non-foilers behind them won't give up. In the coming days the expanding HP zone west of Cape Leeuwin will expand and move east between Australia and the AEZ. And on Wednesday projected below Tasmania. Pic #4 has the projected Wednesday 00 UTC situation with projection of Dalin at the red arrow hugging the AEZ and isolines for MSLP according to Australia BOM. So light winds prevail, comfortable ("bumpy") rides expected. Most wind and pressure is in the south, so hugging the AEZ can be expected. The fleet behind the three musketeers are more to the west, and will get impacted sooner, and possibly longer.

On Wednesday a LP forming at the east coast of Australia is projected, moving south, and later SE towards New Zealand. For now, it is projected to rotate over the new virtual waypoint Campbell Island, providing nice winds for the top-3. Something to watch in the coming days. That Island was passed to the north in the last round. And is 130 nm to the north of the AEZ.

Ruyant has a 55/45 port-starboard route projected, and he will be slower on his port bow actually than projected here. So Bestaven could overtake Ruyant if foiling conditions persist in the coming days.

Unfortunately, OpenCPN does not allow me to route through 46 degrees latitude. I can route above, or below. So until the boats are below that line I will route the top-3. It's a bug that only once in a couple of years pop-up when I route the Ocean Race or TJV or VG, as not a lot of OpenCPN users will go sailing below 46 latitude. I don't have plans yet, the Nordmann X-mass tree is now up here in the house :D.

routing 131220.png

ECWMF 131220.jpg

routing table 131220.png

MSLP 0000 UTC Wednesday 16th.jpg

Edited by Herman
add pic
  • Like 5

23 minutes ago, ttc546 said:

I would give AT & ATR some slack as I reckon all sorts will be going on behind the scenes that requires a degree of space and radio silence .

How can you cut slack when no transparency, buckets of questions and no answers? It is something in public domain not a private tour around the orange.

That silence brings on unavoidable speculation you have to live with like it or not.

Whatever the cause of the rudder issue, someone will be held under the cosh for this and other breakages - someone needs to be held accountable.

Held accountable for what? Did linkage break, if so repairable at sea, enough materials left ??

Others have fixed far greater incl even himself just beforehand and continued sucessfully. It is nearly a race certainty for many all knowing that before starting. He knew that hence the materials he took with him. 

See above re speculation. 

Alex will be destroyed mentally. . This has been his lifes work. He just needs time and space to repair himself and consider his next steps

Maybe but we are NOT talking about his NEXT steps. Communication dead zone for 2 weeks on LAST step being this race.  

• Like 2

14 minutes ago, jack_sparrow said:

How can you cut slack when no transparency, buckets of questions and no answers? That brings on unavoidable speculation you have live with like it or not.

Did it break, if so repairable at sea, enough materials left ?? Others have fixed far greater incl even himself just beforehand and continued sucessfully. It is nearly a race certainty for many all knowing that before starting.

See above re speculation. 

Maybe but we are NOT talking about his NEXT steps. Communication dead zone for 2 weeks on last step being this race.  

If HB had been easily repairable with a short enough turnaround to enable a Southern Ocean battering, dont you think it would have been done? Though, having said that, AT may have lost a bit of confidence in the boat too. ;-)

I get that you want answers, and I am sure their PR WANT to give you answers - but if you know how corporates work, then you know that they will give out when they have something to say about the premature ending of a multi-million quid campaign, that doesnt cause the boatbuilders, designers, engineers, 3rd parties, sponsors lawyers to reach for the phone.

• Like 1

22 minutes ago, ttc546 said:

If HB had been easily repairable with a short enough turnaround to enable a Southern Ocean battering, dont you think it would have been done? Though, having said that, AT may have lost a bit of confidence in the boat too. ;-)

I get that you want answers, and I am sure their PR WANT to give you answers - but if you know how corporates work, then you know that they will give out when they have something to say about the premature ending of a multi-million quid campaign, that doesnt cause the boatbuilders, designers, engineers, 3rd parties, sponsors lawyers to reach for the phone.

One can have great sympathy for Alex, I do for one, but the Vendee Globe is a highly public event which is surely why HB goes in for it in the first place. Its also well known that maybe half of the fleet can expect major problems. No other project has gone totally silent. The impression this makes, in contrast with all the others who have suffered major setbacks, is that HB can't deal with it!

That for sure makes the HB project now look like "a pretty poor show"!

43 minutes ago, ttc546 said:

If HB had been easily repairable with a short enough turnaround to enable a Southern Ocean battering, dont you think it would have been done?

No idea.

Why? 

Well you suggested one reason. His head space turned to mush.

1 hour ago, ttc546 said:

Alex will be destroyed mentally.

Why destroyed mentally?

Maybe pre race expectations not realistic and compounded by making them public?

2 hours ago, jack_sparrow said:

His is last words before the start

And

43 minutes ago, ttc546 said:

I get that you want answers, and I am sure their PR WANT to give you answers -

Absolutely.

49 minutes ago, jack_sparrow said:

It is something in public domain not a private tour around the orange.

AT: You want answers?

JS : I think I'm entitled to.

JS : I WANT THE TRUTH!

AT: YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH!

I have a greater responsibility than you  could possibly fathom. You weep for Kevin and Sam and you curse UFO's. You have that  luxury. You have the luxury of not knowing what I know that a DNF, while tragic, probably saves lives.  And my existence, while grotesque and incomprehensible to you, ' saves lives'. You don't want the truth because deep down in places you don't talk about at the yacht club bar, you want me to retire.

JS: On 27 November your team said your starboard rudder linkage turned to custard.

AT: I did the job I...

JS: [interupts]  Did you order your team to bullshit?

AT: "You're God damn right I did!"

1152490919_giphy(26).gif.00fe01e74b1caca6860b664116fc093b (1).gif

7 minutes ago, jack_sparrow said:

No idea.

Why? 

Well you suggested one reason. His head space turned to mush.

Why destroyed mentally?

Maybe pre race expectations not realistic and compounded by making them public?

And

Absolutely.

JS: I think I'm entitled to.

JS: I WANT THE TRUTH!

AT: YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH!

I have a greater responsibility than you could possibly fathom. You weep for Kevin and Sam and you curse UFO's. You have that luxury. You have the luxury of not knowing what I know that a DNF, while tragic, probably saves lives. And my existence, while grotesque and incomprehensible to you, 'saves lives'. You don't want the truth because deep down in places you don't talk about at the yacht club bar, you want me to retire.

JS : On  27 November your team said your starboard rudder linkage turned to custard.

AT: I did the job I ...

JS: [interupts] Did you order your team to bullshit?

AT: "You're God damn right I did!"

1152490919_giphy (26) .gif.00fe01e74b1caca6860b664116fc093b (1) .gif

You have too much time on your hands ;-) 

3 hours ago, littlechay said:

There were even a few shots posted in that general area on this thread.. no support crew vessel in sight.

There are 2 boats that look like ribs in this shot:

image.thumb.png.06fd5e79b585566265ea6e5c717767fb.png

• Like 4

7 minutes ago, ttc546 said:

You have too much time on your hands ;-) 

Why are you posting here if you have nothing to say?

• Downvote 1

11 hours ago, jack_sparrow said:

Piss poor.

Busy filing legal actions against engineers and the rudder builders?

• Like 1

Personally. I'm giving Alex the benefit of the doubt. He was in this race to win it, brand new super charged boat, all that time energy and effort getting to the start line, and to see it go up in smoke? Devastating. I can't even begin to imagine what he's going through right now. I too might want to stay out of the public eye a bit and enjoy Christmas with my family.

24 minutes ago, staysail said:

Why are you posting here if you have nothing to say?

Perhaps you hve humor bypass this morning? Chill man.  : D   

• Downvote 1

22 minutes ago, JonRowe said:

There are 2 boats that look like ribs in this shot:

image.thumb.png.06fd5e79b585566265ea6e5c717767fb.png

Good find... I can't work out where it is take from so can't say where it is exactly though. 

3 minutes ago, littlechay said:

Good find... I can't work out where it is take from so can't say where it is exactly though. 

Hopefully Cape Town at least :lol::lol:

Is there a photo of the stern of Hugo Boss in Cape Town showing a missing rudder.?

4 minutes ago, littlechay said:

Is there a photo of the stern of Hugo Boss in Cape Town showing a missing rudder.?

On 12/4/2020 at 12:50 PM, TPG said:

129775111_4013929805300957_4205116382829737644_o.thumb.jpg.b3c0ae560c8dc0f3301ce41e8605a943.jpg

2 hours ago, Manfred said:

The new BOSS foul weather collection will be dumped.

Zhik's tracker goes straight to Alex's current place in the race. Oof.

2 hours ago, Herman said:

Que? Need linky?

Morning Herman. Links are in #8751 and 8754 above. I'd bumped your post about 'grandma' the big iceberg for the recent posters discussing ice. Here's the link again if for some reason the ones above don't work.

51 minutes ago, mad said:

Busy filing legal actions against engineers and the rudder builders?

Did you note the disclaimer from the team regarding 'sailing conservatively' through Theta, that's prepping for lawyers re structures/engineering/builder when the reality is that he's learnt nothing about looking after the boat and playing a long game.  You can be sure the lawyers once again will be rubbing their paws at the thought of more lucrative work.  Mind you, having lost the case re the broken foils from last time they might have second thoughts.

One thing for sure, they'll have to be doing a bit of explaining to the sponsors.

• Like 2

As many have pointed out, AT is good for the race.  He is a great sailor, great communicator, brought amazing cutting-edge boats to the last two editions, and broadens the viewership of the race internationally.  For someone who has made winning this race THE goal of his career - to the point where he effectively said he did not care too much about losing the RdR  because he was focusing on the VG - it would be nice for him to spend more time supporting the race now that he is out.  As Jack points out, that could simply be appearances on the Live show and more social media outreach.  (I'm not sure he would even need him to clear up what happened to his boat.  Making a public appearance and talking about the race as it currently stands, his thoughts on what will happen, etc. would go a long way.)  In any event, I sincerely hope he figures out what he needs to, makes some appearances on the Live show or other shows, and is back in the next edition stronger than ever.  

• Like 6

7 minutes ago, GBH said:

Did you note the disclaimer from the team regarding 'sailing conservatively' through Theta, that's prepping for lawyers re structures / engineering / builder when the reality is that he's learnt nothing about looking after the boat and playing a long game. You can be sure the lawyers once again will be rubbing their paws at the thought of more lucrative work. Mind you, having lost the case re the broken foils from last time they might have second thoughts.

One thing for sure, they'll have to be doing a bit of explaining to the sponsors.

Didn't we have a conversation about this a while ago ?? ;)

I wouldn't be looking at the builder of the boat in this, more the structures/engineering team.:ph34r: