Jump to content

Recommended Posts

• Replies 13.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

":A 2h18 heure française, le team PRB a été informé du sauvetage de Kevin Escoffier par Jean Le Cam. " Kevin has been rescued.  

Give it a rest chaps. HB was another attempt at evolution, and they should be applauded for spending a fuck ton of money to do so. If you want to try and be innovative you run the risk of breakages al

VG sailors at sea in the rough A translation: JLC: Damien can you receive me ? DS: Yes Jean I can (garbled)... I don't think you're receiving me that well but I receive you very well. JL

Posted Images

4 minutes ago, stief said:

Lots of passion in the Political Anarchy threads. Seems that many chose to restrain such passion here.

Ok, would keep my football fan reactions for PSG games :)

its a delight to follow this Vendée with you on this thread.

https://voilesetvoiliers.ouest-france.fr/course-au-large/vendee-globe/entretien-exclusif-christophe-auguin-juge-l-incroyable-paradoxe-de-ce-vendee-globe-2055929a-fcd8-11ea-9686-5e970ac095ee

Its seems to be an interesting contribution for Christophe auguin, anybody has access to the article ?

• Like 1
5 minutes ago, cortosam said:

its a delight to follow this Vendée with you those who take the time to find, prepare, and share stuff of interest on this thread.

FIFY. (because of recent examples of the time to translate Seb D's poetry recital, the weather routings, and formatting longer articles, even though they will be less than perfect, skimmed, skipped, and outdated too quickly ).

• Like 4
32 minutes ago, cortosam said:

its a delight to follow this Vendée with you on this thread.

https://voilesetvoiliers.ouest-france.fr/course-au-large/vendee-globe/entretien-exclusif-christophe-auguin-juge-l-incroyable-paradoxe-de-ce-vendee-globe-2055929a-fcd8-11ea-9686-5e970ac095ee

Its seems to be an interesting contribution for Christophe auguin, anybody has access to the article ?

ENTRETIEN EXCLUSIF. Christophe Auguin juge « l’incroyable paradoxe de ce Vendée Globe »
Christophe Auguin s’est fait rare. Installé en Uruguay où il gère son exploitation agricole, le vainqueur du Vendée Globe 1996-1997 - qui est aussi le seul marin a avoir gagné trois tours du monde en solitaire - a accepté de répondre à nos questions. Il porte un regard particulier, libre et (très) loin du politiquement correct...

Depuis 16 ans maintenant, Christophe Auguin s’est établi en Amérique latine où il partage son temps entre son exploitation agricole en Uruguay et des navigations en Patagonie et Antarctique.
Depuis 16 ans maintenant, Christophe Auguin s’est établi en Amérique latine où il partage son temps entre son exploitation agricole en Uruguay et des navigations en Patagonie et Antarctique. | LAURENCE DEGUERNEL-CARAËS
Afficher le diaporama
Philippe JOUBIN.
Modifié le 15/01/2021 à 07h25 Publié le 14/01/2021 à 13h11
Partagez
 FACEBOOK
  TWITTER
Voiles et Voiliers : Christophe, que devenez-vous ? Donnez-nous de vos nouvelles !

Christophe Auguin : Je suis revenu, en juin dernier, en Uruguay avec mon Cigale 16 depuis l’Antarctique. Il était prévu d’hiverner le bateau à Puerto Montt (en Patagonie chilienne, ndlr) mais les conditions politico-sanitaires me semblaient fluctuantes, peu rationnelles et imprévisibles. Nous avons donc pris la décision de ramener le bateau dans mon pays de résidence : l’Uruguay. À l’heure actuelle, je ne le regrette pas. Plus concrètement, les expéditions que j’organisais dans la zone antarctique et subantarctique ne sont plus réalisables pour les raisons que nous connaissons tous. J’ai donc décidé d’organiser un peu de tourisme local dans la ferme où je réside. Et je prends un grand plaisir à me transformer en apprenti maçon, charpentier, électricien…

Voiles et Voiliers : Alors que les concurrents défilent très au large de votre pays d’adoption, suivez-vous l’actuel Vendée Globe ?

Christophe Auguin : Oui, je suis le Vendée Globe, en moyenne deux fois par jour.

C’est un Vendée Globe qui « vole » très haut, même pour les bateaux sans foils…
Voiles et Voiliers : Quelle analyse faites-vous de la course depuis le départ ?

Christophe Auguin : C’est un Vendée Globe qui « vole » très haut, même pour les bateaux sans foils… J’entends par là que le niveau général est extrêmement élevé, la compacité des groupes de la flotte le prouve. Pour l’instant il me semble qu’il y a eu peu d’abandons. Les bateaux sont bien préparés. La capacité des navigateurs et navigatrices à ouvrir leur stratégie, tenter des coups météo est très grande. C’est magnifique à regarder.

Vendée Globe. La cartographie pour suivre les skippers

Antipode, le Cigale 16 de Christophe Auguin, mouillé dans le canal de Beagle face à la Cordillère de Darwin en mars dernier.
Antipode, le Cigale 16 de Christophe Auguin, mouillé dans le canal de Beagle face à la Cordillère de Darwin en mars dernier. | LAURENCE DEGUERNEL-CARAËS
Voiles et Voiliers : Avez-vous suivi les derniers développements architecturaux des 60 pieds, en particulier l’irruption des foils ? Et qu’en pensez-vous ?

Christophe Auguin : Disons que j’ai regardé du coin de l’œil. Difficile d’avoir un avis tranché tant le problème foils, petits, grands, pas de foils… est complexe. Ce que nous montre ce Vendée Globe est que la différence n’est pas si grande. Et que le bateau de Kevin (Escoffier) s’est cassé en deux… Cet accident a sûrement dû influer sur la manière de naviguer des skippers de bateaux à foils.

En 1997, nos bateaux étaient déjà très rapides… donc inconfortables. À plus de 20 nœuds, c’était déjà insupportable et les chocs sollicitaient tellement la structure qu’on ne pouvait écarter l’hypothèse de la dislocation du navire.
Voiles et Voiliers : Aimeriez-vous essayer l’un de ces nouveaux bateaux ?

Christophe Auguin : En 1997, nos bateaux étaient déjà très rapides… donc inconfortables. À plus de 20 nœuds, c’était déjà insupportable et les chocs sollicitaient tellement la structure qu’on ne pouvait écarter l’hypothèse de la dislocation du navire. Je pense que maintenant ce doit être pire, le niveau de stress doit être très élevé. Bon, un petit tour dans la baie… Pourquoi pas ?

J’ai une attention particulière pour les skippers des « sans foils » car ce choix me semble pertinent
Voiles et Voiliers : Y a-t-il des concurrents de cette édition que vous suivez plus particulièrement ? Qui vous impressionne plus particulièrement ?

Christophe Auguin : Toutes et tous ! Mais, j’ai une attention particulière pour les skippers des « sans foils » car ce choix me semble pertinent et présente de nombreux avantages, principalement en termes de poids et de budget entre autres.

Voiles et Voiliers : Que pensez-vous globalement de cette génération de skippers tourdumondistes ?

Christophe Auguin : Le niveau est très élevé et homogène. Le pedigree des marins est extrêmement flatteur. Beaucoup ont un niveau international de régatiers qu’on ne peut mettre en doute. Mais c’est surtout la quantité de bateaux bien préparés, très rapides et parfaitement skippés qui m’impressionne.

Rejoignez Voiles et Voiliers sur Facebook

Le 17 février 1997, après 105 jours de course, Christophe Auguin bouclait la boucle et gagnait la troisième édition du Vendée Globe. Son avance sur le deuxième était tellement importante qu’il leva le pied lors de la dernière nuit pour arriver de jour aux Sables-d’Olonnne.
Le 17 février 1997, après 105 jours de course, Christophe Auguin bouclait la boucle et gagnait la troisième édition du Vendée Globe. Son avance sur le deuxième était tellement importante qu’il leva le pied lors de la dernière nuit pour arriver de jour aux Sables-d’Olonnne. | PHILIPPE CHÉREL/OUEST-FRANCE
Voiles et Voiliers : Avez-vous l’impression qu’ils font le même sport que vous ? Vous reconnaissez-vous en eux ?

Christophe Auguin : Oui, la problématique n’a pas vraiment changé. Il faut essayer d’avoir le bateau le plus rapide sur la ligne de départ, et ensuite dominer, entretenir et maîtriser sa monture.

Le confort du marin reste essentiel. Le skipper doit pouvoir récupérer du stress accumulé à un moment ou un autre ; être à 100 % tout le temps est impossible.
Voiles et Voiliers : À la fin du Vendée Globe 1997, à la question : « que faudrait-il pour aller plus vite ? » vous nous aviez répondu « améliorer le confort du marin ! » Bien au contraire, cela semble s’être dégradé. Qu’en pensez-vous ?

Christophe Auguin : Je maintiens que le confort du marin reste essentiel. Le skipper doit pouvoir récupérer du stress accumulé à un moment ou un autre ; être à 100 % tout le temps est impossible. De plus, la sollicitation mécanique de la structure dépend de la vitesse et de l’état de la mer, rien de moins sûr qu’un bateau en permanence à 100 % puisse résister. C’est ce juste dosage que chaque marin doit rencontrer.

Voiles et Voiliers : Vous avez disputé trois tours du monde en solo pour autant de victoires. Comprenez-vous que certains y reviennent quatre à cinq fois sans avoir gagné ou même en sachant pertinemment qu’ils n’ont aucune chance de gagner ?

Christophe Auguin : Bien sûr, l’homme est libre ! De plus cette « retraite » dans un isolement total est extrêmement enrichissante au niveau personnel. Je comprends très bien que la recherche de soi trouve beaucoup de réponses dans une participation au Vendée Globe, entre autres. Être isolé des médias est une vraie thérapie.

La course au large est en grande partie entrée dans la grande machine néolibérale mondiale, comme tout le reste. Ce qu’elle va devenir ? Je n’en sais rien ! Le Vendée Globe aura-t-il lieu dans quatre ans ? Rien de moins sûr.
Voiles et Voiliers : Partagez-vous le sentiment de Denis Horeau, l’ancien directeur de course, dans son livre récent (1) que : « le Vendée Globe est devenu un produit de consommation courante » ?

Christophe Auguin : Malheureusement, oui ! Le traitement médiatique du Vendée Globe est obligé de coller au modèle actuel du traitement de l’information qui, bien tristement, ne vole pas bien haut, voire pire. Il est vrai qu’une courte interview d’un gars ou d’une femme perdus dans le grand Sud apparaît comme un rayon de soleil dans le médiocre paysage médiatique. Le regard clair, limpide, des mots d’une grande vérité, de l’humilité, de la modestie, la capacité à gérer des problèmes très complexes avec lucidité, de trouver les priorités des choses à faire pour atteindre des objectifs qui se redéfinissent chaque jour… C’est un pied de nez aux tristes gestionnaires de notre monde en crise !

VOIR AUSSI :

Vendée Globe. Cette année-là : 1996-1997, Christophe Auguin au bout de l’horreur

Vendée Globe. Michel Desjoyeaux : « Je suis effaré, lorsqu’il y a 40 nœuds tous parlent de tempête »
Vendée Globe. Dalin mène la danse, Burton est passé devant Bestaven, le point et les mots des marins

À la barre de, Geodis, plan Finot-Conq, le skipper normand remporta en 1997 le plus dur des Vendée Globe disputés jusque-là marqué par une succession de violentes tempêtes, de naufrages miraculeux mais aussi par la disparition d’un de ses amis, le Canadien Gerry Roufs.
À la barre de, Geodis, plan Finot-Conq, le skipper normand remporta en 1997 le plus dur des Vendée Globe disputés jusque-là marqué par une succession de violentes tempêtes, de naufrages miraculeux mais aussi par la disparition d’un de ses amis, le Canadien Gerry Roufs. | ALEA
Voiles et Voiliers : Quel est votre sentiment sur ce qu’est devenue la course au large ?

Christophe Auguin : La course au large est en grande partie entrée dans la grande machine néolibérale mondiale, comme tout le reste. Ce qu’elle va devenir ? Je n’en sais rien ! Le Vendée Globe aura-t-il lieu dans quatre ans ? Rien de moins sûr. Pour répondre à cette question il faut pouvoir imaginer comment sera le monde de demain. Bien malin celui qui répondra à cette question aujourd’hui.

Voiles et Voiliers : La prise en compte de l’environnement dans la voile de compétition est récente. Matériaux de construction polluants, déplacements des équipes et de milliers de spectateurs, usage important de gas-oil pour les besoins énergétiques… Le bilan carbone du Vendée Globe est loin de son image de propreté. Qu’en pensez-vous ?

Christophe Auguin : Évidemment, ce serait bien que l’Imoca travaille en ce sens pour donner l’exemple. Mais l’impact réel sur la planète de ces 33 bateaux est insignifiant en comparaison des choix politiques mondiaux qui nous mènent dans le mur à tous les niveaux et à très court terme.

Il y a un peu d’indécence dans ces budgets avec le contexte social et environnemental mondial actuel
Voiles et Voiliers : Même chose sur l’inflation des budgets. Vous-même en 1996 disposiez d’un bon budget, mais aujourd’hui on parle de 6 millions d’euros pour la simple construction d’un bateau. De foils à 400 000 €. D’équipe de trente personnes…

Christophe Auguin : Il y a un peu d’indécence dans ces budgets avec le contexte social et environnemental mondial actuel. Là aussi, l’Imoca doit prendre les décisions qui lui sembleront plus juste.

Voiles et Voiliers : Denis Horeau se demande aussi : « quel sens sociétal donner au Vendée Globe ? »

Christophe Auguin : Denis pose une vraie question de fond. Je ne peux pas y répondre : je ne sais pas. Je pense que le Vendée Globe devra s’adapter au monde de demain ou anticiper et participer à la construction de ce futur monde. Ce sont des choix purement politiques qui sont dans les mains de l’Imoca, donc de l’ensemble des acteurs.

Lorsqu’il n’est pas en mer, Christophe Auguin vit en Uruguay dans ce cadre exceptionnel où il élève du bétail. Il vient de terminer ces trois bungalows sur son exploitation après trois mois de travail.
Lorsqu’il n’est pas en mer, Christophe Auguin vit en Uruguay dans ce cadre exceptionnel où il élève du bétail. Il vient de terminer ces trois bungalows sur son exploitation après trois mois de travail. | CAROLINA CARCAMO ASENCIO
En tant que « produit commercial » le Vendée Globe doit éviter un piège
Voiles et Voiliers : Du coup, pour vous, plus globalement, le Vendée Globe a-t-il encore un sens ?

Christophe Auguin : Il a un sens pour ceux qui y participent. C’est un jeu passionnant et très complexe avec des régatiers qui peuvent utiliser la planète comme terrain de jeu. Avec ou sans argent, avec ou sans médias, il y aura toujours des passionnés pour aller s’amuser. Maintenant, en tant que « produit commercial » le Vendée Globe doit éviter un piège : celui de représenter une image de liberté, de franchise, d’honnêteté et de compétence à laquelle le public s’identifie, pouvant laisser croire que le monde est libre, franc, honnête et compétent. Alors que c’est exactement l’inverse. Inutile de citer les centaines d’exemples de mensonges, des pertes des libertés et des incompétents qui se multiplient à la tête de nombreux pays.

Le Vendée Globe est l’antithèse du monde qui nous gouverne. Il doit bien veiller à ne pas voir cette image détournée par de viles intentions bassement politiques et ou financières. S’il en est encore temps ?

Voiles et Voiliers : Isabelle Autissier très engagée avec le WWF, Catherine Chabaud députée européenne qui porte un projet ambitieux « Océan bien commun de l’humanité », Raphaël Dinelli qui construit un avion solaire, Roland Jourdain ou François Gabart qui s’engagent dans la construction de bateaux plus respectueux, etc. Votre propre démarche et travail en Uruguay (2). Les anciens du Vendée Globe sont très sensibles à l’environnement…

Christophe Auguin : Chacun fait ses choix et suit son propre chemin avec sa propre stratégie. Je soutiens toutes les formes de luttes pour protéger l’environnement, il faut être sur tous les fronts on ne sera jamais trop nombreux… Pour ma part j’ai choisi le concret et le local. Avec des amis et des voisins nous avons obtenu un agrandissement de plusieurs dizaines de milliers d’hectares du petit parc naturel ou je réside. C’est un grain de sable, mais c’est concret. Le Vendée Globe, grâce à ses participants, donne un peu de vérité et de sens à un monde qui n’en a plus. Merci à eux tous. L’incroyable paradoxe de ce Vendée Globe est le contexte dans lequel il se déroule… Trente-trois marins libres de tout, avec la nature pour seule contrainte devant des millions de spectateurs « emprisonnés ». Je ne peux pas dire quoi, mais il y a quelque chose qui m’interpelle et me met mal à l’aise face à cette situation hallucinante. D’un côté la vérité, la modestie, l’honnêteté, la compétence, l’intelligence. Et de l’autre ? Des fans intellectuellement bringuebalés, infantilisés par un monde médiatique qui défend systématiquement les incohérences politiques, poussant à la confusion mentale. Le Vendée Globe est peut-être le meilleur médicament pour garder les pieds sur terre, dans ce monde devenu fou. Très bonne année à tous !

(1) Mon Vendée Globe, par Denis Horeau, Éditions François Bourin, 420 pages, 22 euros.

(2) Dans l’exploitation qu’il possède en Uruguay, Christophe Auguin élève du bétail bio avec une vache pour quatre hectares de pâturages natifs de la région.

Pour naviguer en Patagonie et en Antarctique avec Christophe Auguin, renseignements sur https://www.facebook.com/christophe.auguin.73

• Like 4

Verdier has six boats in the top seven, not too bad !

The 4 quasi sisterships from 2016 (all with their original foils except for Boris)

The 2 new 2020 boats (the only 2 from him on this edition)

And this shows what an amazing performance Damien is putting with his 2007 Finot Conq.

• Like 2

Looking ahead as far as Regadata allows (Tuesday morning):

Capture.thumb.PNG.38baa8cafa88c5b8ef488775c2d91171.PNG

Not sure about this -- Charlie Dalin increases his lead? Thomas Ruyant retakes second? Louis Burton and Boris Hermann can't keep up? Makes me doubtful about this projection.

I do think Armel Tripon will catch Maxime Sorel, but can he catch the daggerboard boats?

• Like 1

Here is the DeepL translation (slightly reformated) of the excellent article found by cortosam and shared by yl75, thanks guys :)

Exclusive interview: Christophe Auguin judges "the incredible paradox of this Vendée Globe".

Christophe Auguin has made himself rare. Based in Uruguay where he manages his farm, the winner of the 1996-1997 Vendée Globe - who is also the only sailor to have won three solo round-the-world races - agreed to answer our questions. He has a particular, free and (very) far from politically correct outlook...

For 16 years now, Christophe Auguin has been established in Latin America where he divides his time between his farm in Uruguay and sailing in Patagonia and Antarctica.

Voiles et Voiliers : Christophe, what are you becoming ? Let us know how you are doing!

Christophe Auguin: I came back to Uruguay last June with my Cigale 16 from Antarctica. I had planned to winterize the boat in Puerto Montt (in Chilean Patagonia, editor's note) but the political and sanitary conditions seemed to me to be fluctuating, not very rational and unpredictable. So we decided to take the boat back to my country of residence: Uruguay. At the moment, I don't regret it. More concretely, the expeditions that I used to organize in the Antarctic and sub-Antarctic zone are no longer feasible for the reasons that we all know. So I decided to organize some local tourism in the farm where I live. And I take great pleasure in becoming an apprentice mason, carpenter, electrician...

Voiles et Voiliers: While the competitors are sailing very close to your adopted country, are you following the current Vendée Globe?

Christophe Auguin: Yes, I follow the Vendée Globe, on average twice a day. It's a very high flying Vendée Globe, even for boats without foils...

Voiles et Voiliers: What is your analysis of the race since the start?

Christophe Auguin: It's a Vendée Globe that "flies" very high, even for boats without foils... By that I mean that the overall level is extremely high, as the compactness of the groups in the fleet proves. For the moment it seems to me that there have been few retirements. The boats are well prepared. The ability of the sailors to open up their strategy, to try weather moves is very great. It's beautiful to watch.

Voiles et Voiliers: Have you followed the latest architectural developments in 60-foot boats, especially the irruption of foils? And what do you think about it?

Christophe Auguin: Let's say that I've been watching from the corner of my eye. It's difficult to have a clear-cut opinion as the problem of foils, small, large, no foils... is complex. What this Vendée Globe shows us is that the difference is not so great. And that Kevin (Escoffier)'s boat broke in two... This accident must surely have had an influence on the way skippers of hydrofoil boats sail.

In 1997, our boats were already very fast... so uncomfortable. At more than 20 knots, it was already unbearable and the shocks so much stressed the structure that we could not rule out the hypothesis of the dislocation of the ship.
Sails and Sailboats: Would you like to try one of these new boats?

Christophe Auguin: In 1997, our boats were already very fast... and therefore uncomfortable. At more than 20 knots, it was already unbearable and the shocks so stressed the structure that we could not rule out the hypothesis of the dislocation of the ship. I think that now it must be worse, the stress level must be very high. Well, a little tour in the bay... Why not?

I have a particular attention for the skippers of the "without foils" because this choice seems to me relevant...

Voiles et Voiliers: Are there any competitors in this edition that you follow more particularly? Who impresses you more particularly?

Christophe Auguin : All of them! But, I have a particular attention for the skippers of the "without foils" because this choice seems to me relevant and has many advantages, mainly in terms of weight and budget among others.

Voiles et Voiliers : What do you think globally of this generation of round the world skippers?

Christophe Auguin : The level is very high and homogeneous. The pedigree of the sailors is extremely flattering. Many have an international level of sailors that we can't doubt. But it is especially the quantity of well prepared, very fast and perfectly skippered boats that impresses me.

On February 17, 1997, after 105 days of racing, Christophe Auguin came full circle and won the third edition of the Vendée Globe. His lead over the second was so great that he lifted his foot during the last night to arrive in Les Sables-d'Olonnne by day. | PHILIPPE CHÉREL/OUEST-FRANCE

Voiles et Voiliers : Do you have the impression that they are doing the same sport as you? Do you recognize yourself in them?

Christophe Auguin: Yes, the problem has not really changed. You have to try to have the fastest boat on the starting line, and then dominate, maintain and master your mount. The comfort of the sailor remains essential. The skipper must be able to recover from accumulated stress at one time or another; being 100% all the time is impossible.

Voiles et Voiliers : At the end of the 1997 Vendée Globe, at the question: "what would it take to go faster? "you answered "to improve the comfort of the sailor! "On the contrary, it seems to have deteriorated. What do you think about that?

Christophe Auguin: I maintain that the comfort of the sailor remains essential. The skipper must be able to recover from accumulated stress at one time or another; being 100% all the time is impossible. Moreover, the mechanical stress on the structure depends on the speed and the state of the sea, nothing less certain than a boat that is permanently at 100% can resist. This is the right dosage that every sailor must meet.

Voiles et Voiliers : You've sailed three solo round-the-world races for as many victories. Do you understand that some people come back four or five times without having won or even knowing full well that they have no chance of winning?

Christophe Auguin: Of course, the man is free! Moreover, this "retirement" in total isolation is extremely enriching on a personal level. I understand very well that the search for oneself finds many answers in participating in the Vendée Globe, among others. Being isolated from the media is a real therapy. Ocean racing, like everything else, has largely entered the great global neoliberal machine. What is it going to become? I don't know! Will the Vendée Globe take place in four years? Nothing less certain.

Voiles et Voiliers: Do you share the feeling of Denis Horeau, the former race director, in his recent book (1) that: "the Vendée Globe has become a common consumer product"?

Christophe Auguin: Unfortunately, yes! The media treatment of the Vendée Globe is obliged to stick to the current model of information processing which, sadly, does not fly high, or even worse. It is true that a short interview with a guy or a woman lost in the Deep South appears like a ray of sunshine in the mediocre media landscape. A clear, limpid look, words of great truth, humility, modesty, the ability to manage very complex problems with lucidity, to find priorities of things to do to achieve objectives that are redefined every day... It is a thumb of nose to the sad managers of our world in crisis!

SEE ALSO : Vendée Globe. That year : 1996-1997, Christophe Auguin au bout de l’horreur

At the helm of Geodis, a Finot-Conq design, the Norman skipper won the toughest Vendée Globe in 1997, which had been marked by a succession of violent storms and miraculous shipwrecks, but also by the death of one of his friends, the Canadian Gerry Roufs. | ALEA

Voiles et Voiliers: What is your feeling about what has become of ocean racing?

Christophe Auguin: Ocean racing has largely become part of the great global neoliberal machine, like everything else. What is it going to become? I don't know! Will the Vendée Globe take place in four years? Nothing less certain. To answer this question, you have to be able to imagine what tomorrow's world will be like. Anyone who answers this question today will be very clever.

Voiles et Voiliers: Taking the environment into account in competitive sailing is recent. Polluting construction materials, travel by teams and thousands of spectators, heavy use of diesel for energy needs... The carbon footprint of the Vendée Globe is far from its image of cleanliness. What do you think of this?

Christophe Auguin: Obviously, it would be good for Imoca to work in this direction to set an example. But the real impact on the planet of these 33 boats is insignificant compared to the global political choices that are leading us into the wall at all levels and in the very short term. There is a bit of indecency in these budgets with the current global social and environmental context.

Voiles et Voiliers: Same thing about budget inflation. In 1996 you had a good budget, but today we are talking about 6 million euros for the simple construction of a boat. From foils to 400,000 €. A team of thirty people...

Christophe Auguin: There is a bit of indecency in these budgets with the current global social and environmental context. Here too, Imoca must make the decisions that it feels are more just.

Voiles et Voiliers: Denis Horeau also wonders: "what societal meaning should be given to the Vendée Globe?

Christophe Auguin: Denis asks a real fundamental question. I can't answer it: I don't know. I think that the Vendée Globe will have to adapt to tomorrow's world or anticipate and participate in the construction of this future world. These are purely political choices that are in the hands of Imoca, and therefore of all the players. As a "commercial product" the Vendée Globe must avoid a trap.

When he is not at sea, Christophe Auguin lives in Uruguay in this exceptional setting where he raises cattle. He has just finished these three bungalows on his farm after three months of work. | CAROLINA CARCAMO ASENCIO

Sails and Sailboats: So, for you, more globally, does the Vendée Globe still makes sense?

Christophe Auguin: It has a meaning for those who take part in it. It's an exciting and very complex game with racers who can use the planet as a playground. With or without money, with or without media, there will always be enthusiasts to go and have fun. Now, as a "commercial product", the Vendée Globe must avoid one trap: that of representing an image of freedom, frankness, honesty and competence with which the public identifies, which can lead people to believe that the world is free, frank, honest and competent. Whereas it is exactly the opposite. Needless to mention the hundreds of examples of lies, loss of freedom and incompetence that are multiplying at the head of many countries.

The Vendée Globe is the antithesis of the world that governs us. It must be careful not to see this image hijacked by vile political and/or financial intentions. If there is still time?

Voiles et Voiliers : Isabelle Autissier, who is very committed to the WWF, Catherine Chabaud, European deputy, who has an ambitious project "Ocean, the common good of humanity", Raphaël Dinelli, who is building a solar plane, Roland Jourdain or François Gabart, who are committed to building more respectful boats, etc. Your own approach and work in Uruguay (2). Vendée Globe alumni are very sensitive to the environment...

Christophe Auguin: Everyone makes their own choices and follows their own path with their own strategy. I support all forms of struggles to protect the environment, you have to be on all fronts, there are never too many of us... For my part, I have chosen the concrete and the local. With friends and neighbors we have obtained an extension of several tens of thousands of hectares of the small natural park where I live. It is a grain of sand, but it is concrete. The Vendée Globe, thanks to its participants, gives a little truth and meaning to a world that no longer has any. Thank you to all of them. The incredible paradox of this Vendée Globe is the context in which it takes place... Thirty-three sailors free of everything, with nature as the only constraint in front of millions of spectators "imprisoned". I can't say what, but there's something about this hallucinating situation that makes me feel uncomfortable. On the one hand truth, modesty, honesty, competence, intelligence. And on the other? Intellectually bewildered fans, infantilized by a media world that systematically defends political inconsistencies, leading to mental confusion. The Vendée Globe is perhaps the best medicine to keep one's feet on the ground in this world gone mad. Happy New Year to all!

(1) Mon Vendée Globe, by Denis Horeau, Editions François Bourin, 420 pages, 22 euros.

(2) On the farm he owns in Uruguay, Christophe Auguin raises organic cattle with one cow for four hectares of native pastures.

To sail in Patagonia and Antarctica with Christophe Auguin, information at https://www.facebook.com/christophe.auguin.73.

Translated with DeepL

• Like 8
39 minutes ago, yl75 said:

Verdier has six boats in the top seven, not too bad !

The 4 quasi sisterships from 2016 (all with their original foils except for Boris)

The 2 new 2020 boats (the only 2 from him on this edition)

And this shows what an amazing performance Damien is putting with his 2007 Finot Conq.

Verdier started his career at Finot Conq, I wonder if he was on the team that designed Seguin’s boat? In that case he can lay a claim on every boat in the top 7

12 minutes ago, ant1 said:

Here is the DeepL trnslation (slhtly reformated) of the excellent article found by cortosam and shared by yl75, thanks guys :)

Thanks

(had just finished doing the same--yours is better.

@staysail It's a pain--and sometimes the 'payoff' is a waste of time or a sneer-- having to split it into 4 parts and paste the overlapping translations, trim out the headings, work around the 5000 char limit in the free gtrans and deepl. Try it sometime). 

Was worth the effort to find not much new, other than the comment about the media landscape and a Patagonia/ Antarctica  sailor

• Like 2
23 minutes ago, JL92S said:

Verdier started his career at Finot Conq, I wonder if he was on the team that designed Seguin’s boat? In that case he can lay a claim on every boat in the top 7

Don't know about Seguin's boat, but interesting he trained at the Southhampton #10981 school (like Marcus Hutchinson). Got the idea that the Institut polytechnique de Paris was *the* school for FR engineers . .  old info, based on reading about the miserable history of the Panama Canal.

• Like 1
5 minutes ago, stief said:

Don't know about Seguin's boat, but interesting he trained at the Southhampton school (like Marcus Hutchinson). Got the idea that the Institut polytechnique de Paris was *the* school for FR engineers . .  old info, based on reading about the miserable history of the Panama Canal.

Mmmm, not really, first i dont think he would have had the level in maths to get Polytechnique, and it doesnt make sens anyway to get Polytechnique to become naval architect. 

And he didnt like the maths sup/maths spe neither, so Southampton was more interesting for what he wanted to become

Charlie Dalin as well graduated from Southampton.

• Like 1
9 minutes ago, crashtack said:

I'm guessing this was taken some time ago because Jeremie hasn't been near Chile in a while

He's on starboard, so maybe Jan 13. Good shots, though. Thanks

It's not "Institut polytechnique" it's "école polytechnique"", also known as "X", been there, by the way anybody knows where is Diary Sow ?

3 minutes ago, Varan said:

Looks like Burton will be first back to the Northern Ocean :ph34r:

. . . .and still pushing the hardest for weeks. Well done. Looks like his approach to the wall ahead might work.

• Like 1

Snippets from SW:

On the latest models the doldrums are more active than expected. The critical convection zones have grown and become more numerous. The skippers need to watch the evolution and the movement of these cells which are not small isolated squalls, They can quickly and unexpectedly grow to be several tens of miles or even several hundred miles.

vd.jpg.6a3a55f3ca2f2cc48dabcdc0032aa500.jpg

And the one I like... Sam's beer thirty:

I have been in touch with Miranda (Merron) we have a little ritual to get together on WhatsApp and we have both a few beers on our boats and choose Friday nights to drink a beer together on WhatsApp.

Wouldn't it be great if all her fans could join in with beer.

• Like 1

Ever since AT retired from the race I’ve transferred my hopes for a win to Boris, he is not French, speaks English and puts out some fantastic on board clips that are very personal. Go Boris!

• Like 3

Sorry if this has been covered, but could someone please explain the relationship between Boris and Yacht Club de Monaco?  Is he a member?  Are they sponsoring him?   I don't see any other imocas in the VG with yacht club burgees (maybe I missed it), so thought that was interesting. 

2 minutes ago, WLIS Jibing said:

Sorry if this has been covered, but could someone please explain the relationship between Boris and Yacht Club de Monaco?  Is he a member?  Are they sponsoring him?   I don't see any other imocas in the VG with yacht club burgees (maybe I missed it), so thought that was interesting. 

There was something near the beginning of the thread, but doubt it would be easy to find

https://yachtclass.mc/en/boris-herrmann-et-malizia-ii.html seems similar enough. Looking forward to much better answers

• Like 1
1 hour ago, stief said:

Pip anticipates getting near the spot where she started her Vendee journey 11 years ago.

Jeezus. Says when she left Uruguay for the UK  single-handed, it was her first time sailing solo at night, first ocean voyage solo. She clearly had/has  balls the size of watermelons (compliment intended in the most gender-neutral way).

• Like 3
Just now, Cwinsor said:

Jeezus. Says when she left Uruguay for the UK  single-handed, it was her first time sailing solo at night, first ocean voyage solo. She clearly had/has  balls the size of watermelons (compliment intended in the most gender-neutral way).

Yup. If she was closer to the front, she'd easily catch the standard from Alex and Sam for The Great White English Hope ;) (to continue the fun mixing metaphors). She is tough.

More seriously, I think she finished an Ironman marathon Three Peaks Race with a broken foot (can't find the link quickly).

• Like 3

Lat update on Sebastien Destremeau on the FR side of the VG website (DeepL translated):

This morning, after weeks of struggling valiantly against serious damage, Sebastien Destremau threw in the towel. The skipper of Merci has been heading since this morning to the port of Dunedin, in the South Island of New Zealand, or to Christchurch, which is easier to access and where he will find the equipment to repair.

Sébastien Destremau will have gone to the end of his adventure, with amazing patience and perseverance. Setting off on the race after obtaining additional time to get his boat up to speed, the skipper of Merci worked until the last hours before the start, installing a cardboard cap that was to protect him from the liquid breakers on his boat. It's well known that trouble flies in squadrons and, for the occasion, an entire fleet went over his makeshift cap. Gone with the intention of going piano, to the extent of the imperfect preparation of his Thank you, the Toulon native had not been at sea for two days that he was already climbing the mast. On his way, he encountered "routine problems" (a faulty lazy jack, flooding, electronics failure), keel hydraulics, anemometer problems and, from the southern seas, much more worrying problems: his autopilot, infernal soap opera for a solo sailor, then again his keel and steering systems, both primary and secondary. Several times, the last of the 2016-2017 Vendée Globe announced his intention to give up and, several times, he found the resources to go on. Until this Saturday, when Seb Destremau made the observation that he could no longer continue his route without putting himself in real danger in the Pacific waters.

The sailor from Toulon has been heading for New Zealand since this morning. With the race direction, which is looking after his safety, he was still hovering between Dunedin and Christchurch for refuge. A hairy depression is descending along New Zealand; there is an urgent need for shelter, but it is in Christchurch that he will find the right pontoon and shipyards.

• Like 3
12 minutes ago, stief said:

There was something near the beginning of the thread, but doubt it would be easy to find

https://yachtclass.mc/en/boris-herrmann-et-malizia-ii.html seems similar enough. Looking forward to much better answers

Thanks, Stief.  Very interesting. With his performance so far, and his participation in the Kevin rescue, i would say that Boris has more than earned a dinner at the Yacht Club (world renowned restaurant from what I understand) with his friends, and a few stiff drinks at the bar. 

• Like 1
29 minutes ago, GER 100 said:

That Dashboard is just so cool. Watch Boris crossing the equator.

Cool. Charlie 1st, Louis 59 m later . . .and Boris <30 nm behind on the 2100 sked.

edit: how did you get the position dash? Can't find it from my usual link https://exocet.cloud/grafana/d/bsbc_5MGz/malizia-public-dashboard?orgId=15

found it https://exocet.cloud/grafana/dashboards

• Like 1
3 hours ago, crashtack said:

I'm guessing this was taken some time ago because Jeremie hasn't been near Chile in a while

It must be earlier than that. As soon as he rounds the Horn he is in Argentina's rescue zone and Chile would not be operating there.

I don't think the Armada de Chile would be impressed with being referred to as the Army either ! 

• Like 2

MERCI seems to be heading into Dunedin. Guess he doesn't fancy getting a hammering from the two systems coming in over the next couple of days. Don't blame him I don't like to see triangles on my wind gribs either! 

Merci.PNG

12 minutes ago, stief said:

Pip explains for her friends the odd little jog in her track. 

I really hope we get to see Pip in the next Vendee.  She's an amazing story teller, clearly a fantastic sailor, and the amount of heart, energy and honesty that she brings to the game is just awesome. 

• Like 3
36 minutes ago, tDot said:

I really hope we get to see Pip in the next Vendee.  She's an amazing story teller, clearly a fantastic sailor, and the amount of heart, energy and honesty that she brings to the game is just awesome. 

Well, she's certainly been a credit to her Pacific NW first time sailing sponsor Smartsheet. Cool if they get her on the West coast for a TransPac or Vic-Maui this summer, or at least one of her "bespoke events." 

Her Premium members (GBP 5000) get "access to Pip, her incredible race boat, exclusive events and powerful media content."

1609899567_ScreenShot2021-01-16at4_08_39PM.thumb.png.1b4007ec7eafc363190c0a7b49f6f4b9.png

43197421_ScreenShot2021-01-16at4_09_45PM.thumb.png.f1aad9b3971e007b381cc557c0922e69.png

(aside: no idea if this is typical for sponsor commitments, or if something is unique to Pip's campaign)

• Like 2
7 hours ago, 10thTonner said:

Or A few rounds in the sauna - the sweat will push it out of the pores. 

Well that'll be the doldrums then :lol::lol:

2 hours ago, WLIS Jibing said:

He has mentioned it in the past, if I remember correctly he is a member himself but also one of his backers sponsors him using the name, (e.g its another member of the yacht club sponsors him in the name of the club) but I have no links to back that up, just my faulty memory 

• Like 1

The ITCZ does not look to very light right now. Charlie playing the inside (easterly) line gives him a bit of an edge over Louis and looking ahead over the next nine to twelve hours has him with a bit better pressure and angle.

vendeeapivia.JPG

vendeebureau.JPG

vendeetrackup.JPG

• Like 2
4 hours ago, cortosam said:

Charlie Dalin as well graduated from Southampton.

Careful, there are two different Naval Architecture courses in Southampton:

• What used to be called Southampton Institute and now Solent University. This is a BEng course (i.e. 3 years), some would say equivalent to a French BTS degree, focused on small yachts. Most of the French naval architects from the 90s came from there.
  • University of Southampton. This is a 4 year MEng course, pretty much equivalent to a French Diplôme d'Ingénieur. This is not focused on yachts;
  • The University of Southampton also offers MSc courses, which is a 1 year course for people that already have a BEng or people that come from other universities and want to specialise in their last year of their Masters degree.

Charlie Dalin is a graduate from the University of Southampton MEng course.

Guillaume Verdier did the Solent Uni course, but completed it with a 4th MSc year at the University of Southampton.

In France, the most famous Naval Architecture course is at ENSTA Bretagne (former ENSIETA) in Brest. You have to do two years of Prep in maths and physics first, then pass a competitive exam (Mines-Ponts) and depending on your ranking you may or may not get in.

• Like 5
7 minutes ago, Hitchhiker said:

The ITCZ does not look to very light right now. Charlie playing the inside (easterly) line gives him a bit of an edge over Louis and looking ahead over the next nine to twelve hours has him with a bit better pressure and angle.

Thanks again Hitch. Sorry for the question, but Mark 0 =  . . . somewhere about 400 nm ahead? Thought it was set for Les Sables, but confused by DOG (distance over ground)

• Like 1
10 minutes ago, stief said:

Thanks again Hitch. Sorry for the question, but Mark 0 =  . . . somewhere about 400 nm ahead? Thought it was set for Les Sables, but confused by DOG (distance over ground)

Oops.  My bad.  Did not advance the mark for track update! Good catch.  Tried to edit, but Sailing Anarchy so, you know.  Here is the corrected.

vendeetrackup.JPG

• Like 2
1 hour ago, tDot said:

Definitely someone I'd enjoy sitting down and having a chat with. Plucky, capable, indefatigable. Go Pip GO!

• Like 1
30 minutes ago, Hitchhiker said:

Did not advance the mark for track update!

I get confused easily, so first assumption is I misread. Based on too much experience.

Check, please, for my illiterate Expedition translation?

"MCoQ at the 2100 sked sailed north over the ground at 25ºT, covering 415.1 nm at an average speed of 13.3 kts (which will bring her 395nm closer to her actual goal at Les Sables at an average of 16.52 kts). She still has 3346.01 nm to go which is 111.05 nm more than Apivia.  MCoQ end up loses 14.82 nm  against Apivia, whereas Bureau actually gains 106.22 nm."

• Like 1
47 minutes ago, stief said:

I get confused easily, so first assumption is I misread. Based on too much experience.

Check, please, for my illiterate Expedition translation?

"MCoQ at the 2100 sked sailed north over the ground at 25ºT, covering 415.1 nm at an average speed of 13.3 kts (which will bring her 395nm closer to her actual goal at Les Sables at an average of 16.52 kts). She still has 3346.01 nm to go which is 111.05 nm more than Apivia.  MCoQ end up loses 14.82 nm  against Apivia, whereas Bureau actually gains 106.22 nm."

You are really on the ball @stief.  I had an additional poll in for Bureau which the others did not have (I need to stop multitasking!).  My final submission!

vendeetrackup.JPG

• Like 2
5 hours ago, WLIS Jibing said:

Pierre Casiraghi, son of Caroline of Monaco (sister of  Prince of Monaco Albert), is founder of Team Maliza (Seaexplorer), president of the YC Monaco and and co-skipper of the boat at multi-handed events. The boat was bought by a German businessman working in real estate.

• Like 2
8 hours ago, yl75 said:

It's not "Institut polytechnique" it's "école polytechnique"", also known as "X", been there, by the way anybody knows where is Diary Sow ?

Weird, the girl properly vanished 3 days ago....

3 hours ago, Bebmoumoute said:

Careful, there are two different Naval Architecture courses in Southampton:

• What used to be called Southampton Institute and now Solent University. This is a BEng course (i.e. 3 years), some would say equivalent to a French BTS degree, focused on small yachts. Most of the French naval architects from the 90s came from there.
  • University of Southampton. This is a 4 year MEng course, pretty much equivalent to a French Diplôme d'Ingénieur. This is not focused on yachts;
  • The University of Southampton also offers MSc courses, which is a 1 year course for people that already have a BEng or people that come from other universities and want to specialise in their last year of their Masters degree.

Charlie Dalin is a graduate from the University of Southampton MEng course.

Guillaume Verdier did the Solent Uni course, but completed it with a 4th MSc year at the University of Southampton.

In France, the most famous Naval Architecture course is at ENSTA Bretagne (former ENSIETA) in Brest. You have to do two years of Prep in maths and physics first, then pass a competitive exam (Mines-Ponts) and depending on your ranking you may or may not get in.

Heard Centrale Nantes with the double degree is not bad as well

0800 UTC: It's not over yet. Thomas Ruyant has been the fastest and closed the gap to some extend. Let's see @1100 how it goes.  In the meantime, use the Windy plugin, switch between GFS and ECWMF Models, check out the Satelite, Rain, thunder or Clouds Layer. It is so cool, to have access to all this information so easily. Check Boris Dashboard if he is still going nicely or parked up.

• Like 1
15 hours ago, stief said:

Don't know about Seguin's boat, but interesting he trained at the Southhampton #10981 school (like Marcus Hutchinson). Got the idea that the Institut polytechnique de Paris was *the* school for FR engineers . .  old info, based on reading about the miserable history of the Panama Canal.

Polytechnique is the school for French bureaucrats!

22 minutes ago, Panoramix said:

Polytechnique is the school for French bureaucrats!

For many things in fact... 

A lot in finance these years, but also some in pure science research

• Like 1

Miranda just about to pass Cap Horn.........Clement not far behind.  Only Alexia and Ari racing to go ,with Sam leading them  ...Sebastien heading from off Dunedin to Christchurch in a doable windspeed 10-15k but the system is building. Then the Southern Ocean will be free of Vendee sailors and their boats..

• Like 1
2 hours ago, GER 100 said:

0800 UTC: It's not over yet. Thomas Ruyant has been the fastest and closed the gap to some extend. Let's see @1100 how it goes.  In the meantime, use the Windy plugin, switch between GFS and ECWMF Models, check out the Satelite, Rain, thunder or Clouds Layer. It is so cool, to have access to all this information so easily. Check Boris Dashboard if he is still going nicely or parked up.

1100 UTC: Still not over yet. At least for Boris, who is in a really light patch for quite some time. His repositioning to the west might not pay off as expected. Thomas gained more miles and is now just 4 miles behind 3rd.

1 hour ago, yl75 said:

For many things in fact... 

A lot in finance these years, but also some in pure science research

Yes, but they are more mathematicians than engineers and not many lower themselves to do some actual engineering...

• Like 1
5 hours ago, GER 100 said:

1100 UTC: Still not over yet. At least for Boris, who is in a really light patch for quite some time. His repositioning to the west might not pay off as expected. Thomas gained more miles and is now just 4 miles behind 3rd.

1700 UTC:  still in the doldrums, Seaexplorer has been the slowest boat, crawling along the whole day at 5 kts... The more experienced and wisely of you have taken a day off the thread, ;-) This will not be done until tomorrow. LinkedOut in 3rd, also Yannick has gained a lot on Boris. While I write this, Seaexploirer is getting more wind, hopefully not just a squall...

Looking ahead  looks like another big park up in a couple of days time with a difficult transition onto some big downwind conditions. Looks pretty complicated,  but a fair chunk of it on starboard which would help CD and TR

Boris comments on the doldrums. "I totally underestimated them this time." Hoping his prayers will be answered. Doesn't know if it will be over in 6, 12, or 24 hrs.

Pip worried about "boat breaking conditions." (some keel controls and reaching pole broken). Goal now is to finish.
What a contrast with Herrmann's conditions.

• Like 2

Miranda Merron had a fairly smooth Cape crossing, despite the islands.

[aside] Several years ago I read that Prince Philip aboard Brittania had such a calm rounding that he ordered a launch and rowed around the Horn. Haven't been able to find the citation since. Anyone recall that story or better yet, have a source? TIA

• Like 1
30 minutes ago, BrickTopHarry said:

Have any previous Vendee Globe had anything remotely like this pack of 7 or so boats within 100nm of the lead going up the final leg?

"Unprecedented" (for the VG) is what I keep hearing.

Herrmann's playbook for the finish: very stable routes, both GFS and ECMWF. "Fantastic outlook, really."

Lots of good benchmarks for validating routing projections.

"9d 23 hrs" GFS routing to finish (he chuckles)
-"huge arc in the west, passing the Azores"
-"lot of downwind running, basically 4 days reaching, 4 days running and a little bit in between."
-"It's speed race until the Azores high, 
-"then a strategic play with the downwind run hooking into cold fronts and low pressures where you have a lot of options where you can gybe earlier or later, probably 5 - 10"
-"you can also negotiate different strategies around the Azores and Finistiere with the wind shadows."

In German, different vid. Sounds like he's hearing "please don't let the foreigner win"

• Like 1
1 hour ago, stief said:

In German, different vid. Sounds like he's hearing "please don't let the foreigner win"

Here is the transcript of his words, translated:

"Yes, some people are already getting a bit excited. Some of the French - by the way, I find it extremely remarkable - they contact me via WhatsApp and wish me that I should win, accelerate, go all the way to the front. Yes, also congratulations to the position so far, to the race so far, from some of the French sailing legends and the best, also favorites from this Vendee Globe, which are now further behind due to misfortunes.

And I think they all have a little bit of hope that if it is not themselves who win, then please let the foreigner win who is not from around their own camp, not the direct competitor who lives in the neighboring street, who you see every day. Not a Frenchman but an international one. Of course, this would also help the race to gain a bit more international profile. In the 30 years of history of the Vendee Globe, no non-Frenchman has ever managed to win this race.

Nevertheless, I am superstitious - I don't want to speculate about victory myself, it's not on the agenda. But the reactions of French colleagues are sometimes touching, of course motivating and quite remarkable."

• Like 6
59 minutes ago, Laurent said:

Uh-Oh...

Strange trajectory for Yannck Bestaven; I thought he was out of the Doldrums, maybe not. Otherwise, is something wrong?

image.png.649df2b634f53fecb8ac91bab887777a.png

Very weird, he gave away some miles to to position himeslf east (better angle at the exit) and then suddenly gives away this hard earned investment for no reason? I think that he either broke something or found a very nasty squall!

10 minutes ago, tDot said:

What overlay did you select from Windy?  I've not seen a satellite graphic with colour like that. Is the colour representing rain.

Satellite view, infra+ option on the slider, temperature (https://www.windy.com/-Satellite-satellite?satellite,4.204,-32.498,6,m:dHMafoS)

(I haven't tried to use the "500mb stuff" that someone mentioned a few days ago as also being very useful for  finding routes through the doldrums)

906714562_ScreenShot2021-01-17at4_34_45PM.thumb.png.71dae593b1d62caa62e5605909addd2a.png

• Like 4

Stief, you are doing a great lot of work and a great favor for all of us. Keep it up !

Thanks

• Like 4